צרו קשר

    ּ

    הם הלכו בשדות

    הם הלכו בשדות

    המטרה: להבהיר, שאסור לפגוע במי שאיננו אשם.

    השיעור:

    1. הרצח- והתגובה

    סלעית שטרית. (לכתוב על הלוח).

    * שמעתם את השם הזה?

    * לספר על הרצח. לקחו אחריות לרצח: הג'יהאד האיסלמי.

    גלובס, 23.10.01

    סלעית שטרית, בת 28, נרצחה היום (ב') בפיגוע ירי בכביש הבקעה. הפיגוע הקשה אירע באיזור הישוב שדמות מחולה, דרומית לבית שאן. הלוויתה של שטרית התקיימה אחה"צ בקיבוצה שדה אליהו.

    במערכת הביטחון מייחסים רמת אמינות גבוהה להודעת הג'יהאד האיסלאמי, בה נטלו גדודי "אל קודס" של הארגון את האחריות לפיגוע.

    בשעה 7:30 בבוקר, נסעו בני הזוג שטרית לכיוון ירושלים. כקילומטר אחרי מחסום צה"ל, נפתחה לעברם אש פלשתינית, ככל הנראה ממכונית חולפת. סלעית נפצעה אנושות. אנשי מד"א ניסו במשך שעה ארוכה לבצע בה החייאה בשטח, אולם היא נפטרה מפצעיה הקשים. הבעל, ברק שטרית, נפגע קל מאוד מהלם ורסיסים.

    * מה לדעתכם ישראל היתה צריכה לעשות?

    * דיון.

    דעתי: פעולה נגד הג'יהד האיסלאמי.

    קריאת "הם הלכו בשדות":

    * קריאת קטע בקול

    * קריאת קטע בשקט- כל אחד לעצמו.

    * להסתכל אם התלמידים לא מתעייפים. אם כן-

    להפסיק; לא להגיע לסוף.

     

    גדעון לוי, מוסף הארץ, 19.10.01

    הם הלכו בשדות








    מה דעתכם על הסיפור הזה?

    * דיון.

    * מה דעתו של מזכיר שדמות מחולה?

    למעשה, הוא מצדיק את המעשה.

    * האם המעשה היה מוצדק?

    לא, כי לא פגעו במי שאשם ברצח.

    * למה הם פגעו בעיזאת?

    כי הוא ערבי.

    * אז מי אשם ברצח, לדעת אלו שפגעו?

    כל הערבים. זוהי עמדה מסולפת ומסוכנת, כי היא מובילה למעגל אין סופי של נקמות ושל שנאה. מי שנוהג כך, איננו מאמין בשלום ובהתפייסות הדדית.

    חמורותא. הפוגעים לקחו את החוק לידיהם

    ב. הם פגעו במשפחה חפה מפשע.

    * ומה יהיו התוצאות?

    א. הוספנו עוד אנשים לשונאים שלנו

    ב. הפוגעים השחירו את התדמית של ישראלבארץ ובעולם

    ג. נפגעה קשה התפיסה הערכית שלנו.

    ד. נקבע תקדים, שלפיו מותר לפגוע בחפים מפשע. היום, דברים כאלה כבר לא נעשים רק בלילה, אלא גם באור יום.

    * בסיום הדיון:

    * כמה בכיתה חושבים שהתגובה לא הייתה נכונה?

    *כמה חושבים שהיא כן הייתה נכונה?

    ייתכן מצב שבו יש רוב לתומכים בתגובה. במקרה כזה, אני מציע לספר בצורה מפורטת את הסיפור של דרייפוס.

    * האם יש דמיון בין הפרשה ההיא לבין מה שעשו לעיזאת?

    בוודאי. בשני המקרים, הענישו אדם חף מפשע, שהשתייך לעם חלש, ולא היה יכול להגן על עצמו.

    1. המכתב

    אם יש רוב למי שמגנים את המעשה:

    להציע לכיתה לכתוב מכתב המתאר את התהליך שעברה הכיתה, ומציע מפגש לכיתה בבית ספר דתילאומי. למכתב, לצרף את מאמרו של גדעון לוי. צריך לברר על בית ספר כזה בסביבה, ליצור קשר עם מחנך בשכבה מקבילה, ולהעביר אליו את המכתב, עם בקשה שיקריא את המכתב לכיתה. המפגש יהיה קודם בקבוצות של 12, עם מנחה מבוגר,ואחר כך – במליאה.

    1. מפגש.

    למעלה

    השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

      ּ