צרו קשר

    ּ

    היחס להומוסקסואלים

    "חושן": עמותת ההומואים

    דוא"ל:office@hoshen.org

    טל. 052-5603000

     

    תקציר:

    קריאת קטעים וצפייה בסרטונים המעלים מצבים ובעיות שהומואים נתקלים בהם, והצגת הבעיות האלה לדיון, בצורות שונות.

    א. היחס להומואים ולסביות

    המטרה: לבסס את הגישה של כבוד לכל אדם, ולזכותו לפעול כפי שהוא מאמין.

    הערה: חלק מהקטעים לא מסודרים בסדר הנכון. אבל אחרי עיון קל, אפשר להבין מהו הסדר הזה, וכך לעבוד.

    בפעם הבאה, נפגש עם שני הומוסקסואלים.

    • יש מילה אחרת ל"הומו"?

    – "עליז"- גיי, באנגלית.

    • זו אמת? הם באמת עליזים יותר מאנשים

    אחרים?

    – כן, כך זה נראה. בטוח שהם מתבלטים יותר, צבעוניים יותר. מי שראה הפגנה שלהם )מצעד הגאווה(, ודאי ראה זאת.

    – איך הם נקראים היום?

    – גאים; הקהילה הגאה. מדוע?

    – כי במשך זמן רב, הם היו נחותים ומושפלים.

    • " הומו"- זו מילה שלילית?
    • זו גם קללה?
    • מדוע?
    • הנה שתי הגדרות של הומוסקסואליות:

    א. המילון העברי המרוכז (אבן שושן) : "תשוקה מינית סוטה של גבר או אישה אל בן מינם."

    ב. ויקיפדיה: "משיכה מינית של אדם א ל בני מגדרו.

    – משיכה מינית של אישה אל אישה אחרת;

    – משיכה מינית של גבר אל גברים".

    מה נראה לכם יותר?

    • מה ההבדל בין שתי ההגדרות?

    ההגדרה של ויקיפדיה – נייטרלית. ההגדרה של אבן שושן – מגנה; מכנה זאת "סטייה".

    • מה זאת סטייה?

    – במקרה הזה – חריגה מן הנורמליות. משהו רע, מגונה.

    * איזה משני המילונים נכתב מוקדם יותר, ואיזה- מאוחר יותר?

    – ויקיפדיה היא עכשווית; מילון אבן שושן נכתב לפני יותר מ-25 שנה. זה משקף את השינוי בהתייחסות החברה להומוסקסואליות: בעבר, זו הייתה תופעה מגונה; היום, היא נחשבת על ידי רבים לתכונה המיוחדת לאנשים מסויימים, ואין לגנותם על כך.

    • ההומואים מפחידים? גורמים לעויינות?
    • הפיגוע בבר נוער.
    • עונש מוות להומואים באוגנדה.
    • חוק נגד הומוסקסואליות ברוסיה.
    • רדיפת מפצח האניגמה, אלן טיורינג.

    אמירות על היחס להומואים

    מתוך האמירות הבאות, בחר אחת או יותר שאתה מסכים או מתנגד לה, והסבר-מדוע. אפשר לעשות את הדיון גם בקבוצות קטנות.

    1. הומואים זה מגעיל אותי, אבל לסביות דווקא סבבה.
    2. איך השחקן הזה רץ כמו הומו.
    3. הומואים ולסביות הם אנשים עם מחלה.
    4. בעיר שלנו לא צריך קבוצה לנוער להט"בי, כי אין כאן הומואים או לסביות.
    5. רוצים שוויון זכויות? אז למה להדגיש כל הזמן שאתם שונים?
    6. יש הומואים נחמדים, ויש לא נחמדים.
    7. בתנ"ך יש חוק, שהומואים צריך להרוג.
    8. להומואים מותר להתחתן ולהביא ילדים, כמו לכל גבר ואישה.
    9. להיות הומו זה עניין של בחירה.

    דיון

     

    קריאת הקטע "עתיד לא וורד"

    • הומו יכול להסתתר? להסתיר את זהותו?

    – כן, אבל המחיר גבוה מאוד.

    – להיות הומו – זה עניין של רצון? של בחירה?

    – לא . זוהי תכונה מולדת.

     

    מה קרה ב"בר נוער"?

     

    יוני הפצוע חזר הביתה לאב שכינה אותו סוטה

    הארץ, 1.7.30 .מאת נועה קושרק.

    "אירוני לומר את זה, אבל הפיגוע עשה לי טוב. עם כל הצער שבדבר, הטראומה, הריק שנוצר אצלי מלראות חברים נהרגים ונפצעים מול העיניים- התבגרתי המון. הפיגוע גרם לי לראות את החיים אחרת לגמרי, בצורה אופטימית יותר. כשמאחלים לי שאחיה על 120 ,אני מפחד להגיע לשם. כי אני יודע איך המוות נראה. אני רוצה להספיק הרבה בחיים, לעשות את המירב, המיטב, ולתת לבני נוער גאים כלים שלי לא היו " –כך אומר יוני, בן 21 ,שנפצע לפני שנה בפיגוע בבר – נוער בתל אביב.

    סיפורו של יוני פורסם לראשונה ב"הארץ" לפני שמונה חודשים. לאחר שידו התרסקה בפיגוע, הוא הובהל לבית החולים. דקות לפני שנכנס לחדר הניתוח התקשר הביתה ואביו ענה לו. "אבא שלי ענה בטון קשוח- אמרתי לך לא ללכת למקומות של הסוטים האלה, לא? אתה סוטה. חבל שאתה לא בין המתים, " שחזר יוני את תגובת אביו. עם שחרורו של יוני מבית החולים הוא עבר לגור אצל משפחה אומנת, בבית מתנדבת שביקרה אותו בבית החולים. הקשר עם אביו נותק.

    שמונה חודשים אחרי הראיון הראשון ושנה לאחר הרצח, מספר יוני כי הוא חזר כבר להתגורר בבית. אבל מהשיחה עמו עולה כי לא מדובר ב"הפיאנד", כי אם בסיפור טעון, מורכב, רחוק מסיום ומהשלמה. כשהיה יוני מאושפז לאחר הפיגוע, אמו הייתה בת המשפחה היחידה שבאה לבקרו. בני משפחתו המורחבת כלל לא ידעו שנפצע משום שגם לא ידעו שהוא הומו, ולכן לא שותפו בדבר הפציעה. החזרה הביתה נכרכה ביציאה מוחלטת מהארון בפני בני משפחתו: "חצי שנה לאחר הפיגוע היה אירוע משפחתי שבעקבותיו כל בני המשפחה ידעו מה קרה לי. לפני כן היו אירועים משפחתיים שלא הגעתי אליהם וכולם תהו למה אני לא מגיע. לאירוע הזה החלטתי כן להגיע ופוצצתי את זה.

    הגעתי עם הסד על היד והחלטתי לספר את האמת. כולם קיבלו את זה באהבה וכששמעו מה קרה עם האבא- הזדעזעו. "יום אחד, מספר יוני, לפני כשלושה חודשים, התקשר אליו אביו- לראשונה מאז שנפצע- ואמר לו שהוא מכין בעבורו את החדר ושהוא מוזמן לחזור הביתה. חזרתי הביתה בדיוק ביום ההולדת של אמא שלי. זו הייתה המתנה בה"א הידיעה עבורה. גם האחים שלי הגיבו מאד יפה ומאוד התרגשו. הקשר עם האחים שלי מאוד טוב והחזרה הביתה מאוד חיזקה אותו."

    אולם הקשר עם אביו, לדבריו, נותר מרוחק. "אני הרגשתי שזה נעשה לא בלב שלם. עד היום אנחנו לא כל כך בקשר. הוא עדיין לא מקבל אותי. הוא מלא בדעות קדומות וחושב שיוכל לשנות אותי, והוא מנסה. הוא כבר לא אומר את הדברים שאמר אז. לפעמים אני חושב שזה מה שהוא עדיין חושב, אבל שהוא פשוט לא אומר לי, כי הוא מפחד ממני." בסופי שבוע הוא שוהה באופן קבוע אצל המשפחה האומנת, איתה הוא כבר מרגיש "קשר דם". הוא עדיין סובל מסיוטים, סירנות מקפיצות אותו ואקדחים מרתיעים אותו. צלקות ונכות פיזית, הוא מסביר, יישארו לכל החיים. אולם הצלקת הגדולה ביותר שלו, כהגדרתו, היא דברי אביו ביום הרצח.

    שאלות:

    • מה דעתכם על עמדת האב?
    • והאם? האם היא יכולה לנהוג אחרת?
    • דיון.
    • בסוף הדיון, להראות את הסרטון: "אסור לי להיות הומו?"-בן ואב: www.havane.org.il/local/8286

     

    ג. פגישה עם הומואים

    (שעה וחצי)

     

    ד. "המורה, נכון שאת לסבית?"

    • קריאת הכתבה, עד השאלה:"נכון שאת לסבית?"
    • מה דעתכם על שאלה כזאת, באמצע השיעור?

    זו שאלה מאוד אישית, שיכולה לבייש ולהרתיע את המורה. אפילו אם התלמיד היה שואל אותה באופן אישי, בלי קהל, זה לא דבר שנכון לעשות. זה עניינה האישי של המורה: אם תרצה , היא תדבר על זה; אם לא – לא.

    • מאחר שהוא כן שאל, מה נופר צריכה לעשות? להתעלם? לגעור בו? להוציא אותו מהכיתה?
    • המשך הקריאה.
    • איך נראית לכם התגובה שלה?

    זו תגובה גלויה ואמיצה. והיא דברה אל החניכים, והפכה את המורה למוערכת יותר.

    • איך הייתם אתם מתייחסים למורה לסבית?
    • קריאת קטע (החלק הראשון) של הכתבה "אני אישית לא סובלת הומואים".
    • מה דעתכם על המורה הזאת?
    • האם נחוצה כאן תגובה? של מי?
    • בסיום, אפשר להראות את הסרטון: "בולשיט של הומופובים"- youtube:

     

    פגישה עם רב, על היחס להומוסקסואלים בדת

    שאלות אפשריות:

    • מהי עמדת הדת היהודית כלפי הומוסקסואליות?
    • כיצד מתייחסים בפועל להומוסקסואלים?
    • כיצד אתה מתייחס?
    • מה יותר חשוב: העיקרון או האדם?
    • האם יש הבדל ביחס בין הומואים ולסביות?

     

    ו. שיחה מסכמת על הפגישה עם הרב.

    א. היחס להומוסקסואלים בדת

    המטרה: לנסות ולהבין, ולהתעמת, עם התפיסה הדתית של ההומוסקסואליות.

    הזמן: 45'

    המסגרת: כיתה

    השיעור:

    • לדעתכם, מצבו של הומו דתי- קל, או קשה יותר, משל הומו חילוני?

    – הסיכוי הוא, שמצבו קשה יותר, כי היחס להומוסקסואליות – קשה ומחמיר יותר.

    דיון בקבוצות של 5:

    הומואים דתיים פנו לרבנים ושאלו כיצד עליהם לנהל את חייהם. הנה כמה תשובות של הרבנים:

    • להתחתן ולנהל מערכת יחסים מקבילה עם גבר.
    • להפסיק את הקשר ההומוסקסואלי, כי זהו חטא חמור
    • להתנהג כאילו הם סטרייטים, להקים משפחה, להסתיר את הסוד שלהם מכל אחד, לנהל חיים רגילים, ולהתפלל לאלוהים שזה יעבור להם.
    • האם התשובות האלה נראות לכם?- הסבירו מדוע.
    • האם הייתם נותנים תשובה אחרת?

    – * דיון במליאה.

    • האם הדת יכולה לשנות את יחסה?

    – כן; הרבה דברים השתנו בדת. אבל דרוש לכך מאמץ גדול.

    • קריאת קטעים מהמאמר: "בעזרת השם זה יעבור", ושיחה.
    • מדוע, לדעתכם, התייחסה הדת בסלחנות ללסביות, בעוד שלהומואים היחס היה קשה מאוד?
    • כיצד פתר הרמב"ם את בעיית הלסביות?
    • מה דעתכם על הפתרון של אלון?

    – מצד אחד, זה מראה על חוזק האמונה שלו. מצד שני, הפתרון הוא אישי, ואיננו נותן תשובה לעמדה הדתית. למעשה, הוא גם יוצא לא מסופק, וגם חוטא.

    • האם רחל וחנן נהגו נכון כשנישאו? האם אפשרי- האם טוב – לחיות כך?
    • מדוע קשה כל כך לדת להשתנות, בנקודה הזאת?
    • מי לדעתכם נהג נכון יותר: מי שעזב את הדת, או מי שנשאר ועשה פשרות?

     

    • מה קורה ככשני הומואים הולכים בירושלים ומחזיקים ידיים:

    • איך בעיניך המעשה של ההומואים?
    • האם היית מצטרף לקללות ולשריקות?
    • מה יהיו התגובות בעיר שלך?
    • כיצד לדעתך יהיו התגובות בערים אחרות בעולם?

     

    – להקרין את הסרטון הבא.

    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4689344,00.html

    רעיון הצעדה המאורגנת של מוני יכול לתת תשובה להטרדות ולעויינות?

     

     

    הד החינוך, ספטמבר 2006

     

    הארץ 16.12.11

    מורה לכיתה: אני אישית לא סובלת הומואים"

     

    מוסד הארץ , 18.10.02

    ארון הספרים הוורוד

     

     

    למעלה

    השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

      ּ