צרו קשר

    ּ

    ההתחממות הגלובלית ואנחנו

    המטרות:

    • להבין יותר את תהליכי ההתחממות והזיהום של כדור הארץ
    • לנקוט עמדה כלפי התהליכים האלה
    • התחממות כדור הארץ

    * כבר עשרות שנים מזהירים מדענים מהתחממות כדור הארץ. במה מתבטאת ההתחממות הזאת?

    * דיון.

    – הטמפרטורה עולה בכל מקום. כתוצאה, נמסים הקרחונים בקטבים ובפסגות ההרים הגבוהים. זה גורם לעליית מי הימים, ולהצפת המקומות הנמוכים. עם הזמן, התופעה הזאת מתגברת, ותהפוך למוחשית לערים וכפרים רבים.

    – עליית החום של המיים פוגע קשה באלמוגים ובמינים שונים של דגים.

    -החום הגובר גורם לעצירת גשמים ולבצורות קשות, וכן לשריפות ענק, כמו באוסטרליה.

    שינוי האקלים מביא עמו סופות קשות, הבאות בתכיפות גדולה בהרבה מבעבר.

    – בעלי חיים שונים משנים את הרגליהם. למשל: קינון הציפורים מתחיל מוקדם יותר; הרגלי הנדידה של הציפורים משתנים; דגים שחיו בסביבה קרה, נאלצים לנדוד בגלל ההתחממות. זה גורם להתמעטות המזון של חיות הניזונות מהדגים, כמו דובי הקוטב.

    * מדוע קורית ההתחממות?

    דיון.

    -גאזים כמו פחמן דו-חמצני ומתאן, הנוצרים בידי האדם, יוצרים מעין חממה סביב כדור הארץ: קרני השמש נכנסות, אך לא יכולות לצאת מהאטמוספרה. הגאזים הם כמו לוחות זכוכית של חממה. החום שמתאסף מעלה את הטמפרטו-רה על פני כדור הארץ.

    נראה עכשיו כמה סרטונים על ההתחממות:

    התחממות כדור הארץ

    סרטון:התחממות כדור הארץ: האיום האמיתי

    התחממות כדור הארץ: האיום האמיתי

    • הרצאות תלמידים על כמה היבטים של ההתחממות והזיהום

    1.השריפות באוסטרליה

    שני תלמידים יסקרו ויצטטו את המאמר של דמיאן קייב: "העולם בוער, ולמטוסי הכיבוי…", ותלמיד נוסף- את המאמר "השריפות באוסטרליה פלטו "… כל אחד ידבר עד 4 דקות.

    מתוך הסרטונים על השריפות, הם יבחרו אחד או שניים, ויקרינו אותם. אחר כך הם יעלו שאלות לכל הכיתה, ויוכלו להוסיף עליהן:

    * לפי המאמרים והסרטונים, יש או אין התחממות גלובלית?

    * האם יש לנו מה ללמוד ממה שקרה באוסטרליה?

    למשל: להפסיק לנטוע אורנים, שמתלקחים בקלות

    לא לבנות בתים בתוך היער

    להקפיד שלא יהיו עשבים מתחת לעצים, על ידי רעייה מתוכננת

    וכמובן: לפעול נגד ההתחממות של כדור הארץ.

    * מדוע היער חשוב כל כך במניעת התחממות כדור הארץ?

    * האם שמעתם על יערות שנפגעים במקומות אחרים בעולם?

    – יערות גשם עצומים נשרפים ע"י חקלאים בברזיל ובאינדונזיה כדי לפנות מקום לגידולים חקלאיים. וזה מקבל עידוד או עצימת עיין על ידי השלטונות שם.

    * מה צריך לעשות מול מעשים כאלה?

    – שאר מדינות העולם צריכות לפעול במשותף נגדם, גם תוך הפעלת כוח.

    * אז למה זה לא קורה?

    – בגלל אי הסכמה על פעולה משותפת. נשיא ארצות הברית, למשל, מכחיש שקיימת התחממות, וחברות גדולות, שיש להן אינטרסים בניצול אדמת היערות, תומכות, למעשה, בשריפת היערות.

    קריאה משותפת של המאמר "באוסטרליה החרוכה- מציאות חדשה".

    * האם המאמר הזה מייאש, או נותן תיקווה?

    -מצד אחד, שטחים עצומים של יערות נשרפו, ואוסטרליה לא הצליחה לכבות את השריפות. מצד שני, גדלה מאוד ההבנה שחייבים לשנות הרגלים ישנים, ולפעול נגד ההתחממות.

    הסרטונים:

    * מראות אפוקליפטיים בשריפות באוסטרליה

    תיעוד השריפות באוסטרליה

    תיעוד השריפות באוסטרליה

    מאמרים על השריפות

    1. הינמסות הקרחונים ועליית פני הים

    תלמיד יספר ויצטט את המאמר.

    המאמר:

    * דניז לו וכריסטופר פלאבל: "שנחאי מתחת למיים".

    * שאלה: מה יקרה בסין ובהודו, אם שנחאי ומומבאי ייעלמו?

    * לקרוא לכיתה חלקים מהמאמר של ביץ' ואוזנר: "באי מוצף בפיליפינים".

    * כיצד נראית לכם ההתייחסות של התושבים למה שקורה להם ולאי?

    *דיון.

    – הם "מתרגלים", בהדרגה. אבל מה יהיה בסוף? במקום לעשות החלטה קשה, הם דוחים; וזה יפגע בהם קשות בעתיד הלא רחוק.

    פגשתם פעם אנשים כאלה?

    * השמעת השיר של חוה אלברשטיין, על אנשים החיים על הר געש.

    * קריאה בקול של כמה מהתיאורים.

    המאמרים:

    1. הארץ, 31.10.19

    שנחאי מתחת למים

    2.מסתגלים להצפות בפיליפינים

    הארץ, 8.3.20

    .

    צפייה בסרטונים על הינמסות הקרחונים ועליית פני הימים

    1.הפשרת הקרחונים

    https://www.youtube.com/watch?v=BscyoYgaxwU

    2 תגידו שלום לערי החוף

    https://www.calcalist.co.il/world/articles/0,7340,L-3681890,00.html

    • הפעלת הדמיון בקבוצות

    חלוקת הכיתה לשלוש קבוצות.

    בכל קבוצה-מרואיינם ומראיינים.

    המרואיינים הם אנשים שחזו בעליית פני הים במקום מגוריהם, או שעתידים לחזות בכך בעתיד הקרוב.

    כל קבוצת משנה כזאת תמנה 6 תלמידים. הפעלת הדמיון והיכולת להיכנס לנעלי האנשים שחוו או יחוו את החווייה היא הדבר העיקרי כאן.

    בכל קבוצה ירשום אחד התלמידים את השאלות ואת התשובות.

    אני מביא כאן שאלות אפשריות, אבל זה אינו מחייב. אפשר לבחור שאלות אחרות, ומצבים אחרים.

     

    קבוצה ראשונה: ראיון עם פליטי עיר שטבעה

    שאלות למרואיינים:

    * מתי החלטתם לעזוב?

    * האם היה מישהו שהתנגד?

    * מה היו נימוקיו?

    * האם היו לכם טענות על מה שקרה?

    * כיצד התנהל תהליך הפינוי?

    *האם הייתה פניקה?

    *כיצד השתנו חייכם אחרי המעבר?

     

    קבוצה שנייה: ראיון עם אנשים שנשארו בעיר

    שאלות:

    * מדוע נשארתם ?

    * זה לא מפחיד?

    *עד מתי תישארו כאן?

    *כיצד אתם מצליחים לשרוד?

    * על מה אתם חולמים בליילה?

     

    קבוצה שלישית: ראיון עם משפחה בתל אביב, ששכונתם מועדת להצפה בשנה הקרובה

    שאלות:

    * ידוע לכם שביתכם הולך להיות מוצף?

    * מה אתם מתכננים לעשות?

    * אתם חוששים?

    * חששתם אי פעם שדבר כזה יקרה לכם?

    * שמעתם על ההתחממות הגלובלית. האם עשיתם משהו בקשר לזה?

     

    * התכנסות במליאה.

    כל קבוצה תמסור על מה שקרה אצלה.

    * דיון.

    * שאלה: אנחנו יושבים כאן ומדברים על אסון קרוב, בקנה מידה עולמי.

    האם יש כאן מישהו שעשה משהו בקשר לכך?

    שמתכוון לעשות?

    • הכחשת שינוי האקלים

    המטרה:

    • להבין, מי מעוניין להכחיש את שינוי האקלים, ומדוע.
    • להתמודד על הטיעונים האלה, ולהפריך אותם.

    השיעור:

    אחרי כל מה ששמענו וראינו, מישהו יכול לטעון שכל זה לא קורה- שאין התחממות של כדור הארץ?

    – כן, יש לא מעטים כאלה, ויש להם השפעה רבה.

    * למה שהם יעשו דבר כזה? הרי בכך הם מאפשרים לאסון להפוך למציאות!

    – אלה בעיקר בעלי תעשיות הנפט, הפחם והגז, שמשלמים הרבה למפרסמים שונים, וכן מפלגות ימניות, כמו המפלגה הרפובליקנית בארצות הברית.

    המחשת הכחשת שינויי האקלים בפלקטים, לפי גוגל: ויקיפדיה: 'הכחשת שינויי האקלים'.

    יצירת פוסטרים על הכחשת שינויי האקלים

    חומרים להכנה

    * גליונות a-4

    * לורדים צבעוניים (טושים)

    * נעצים או נייר דבק

    * חלוקת הכיתה לקבוצות של 3.

    כל צוות יעסוק בטיעון אחד של מכחישי ההתחממות, או בטיעון נגדי, או בתיאור אחד של פעולות מכחישי ההתחממות.

    הצוות:

    * ייתן כותרת לקטע שלו

    * יתמצת אותו למשפט אחד

    * יכתוב אותו באותיות צבעוניות על הגליון, ויתלה את הגיליון על קיר הכיתה.

    * יסביר וירחיב, בתורו, בעל פה, לפי ההסבר בויקיפדיה.

    הקטעים בויקיפדיה- פיסקה לכל צוות: ויקיפדיה: "הכחשת שינויי האקלים"

    הפרק: "סוגים שונים של הכחשת אקלים"

    קטע 1: "מכחישי מגמה"…

    קטע 2: "מכחישי ייחוס…

    קטע 3 : "מכחישי השפעה"…

    הפרק: "פסאודו- מדע"

    קטע 4: " בפרק האחרון, גורדין עובר"…

    הפרק: "שדלנות"

    קטע 5: "הגישה להמעטה בחשיבות"…

    קטע 6:"הנשיא הקודם של האקדמיה הלאומית למדעים"…

    קטע 7: "ההגבלות המוצעות על גזי החממה"…

    קטע 8: "מונביוס כתב על קבוצה אחרת"…

    קטע 9:" הסוציולוג הסביבתי רוברט ברול"..

    הפרק: "במגזר הפרטי"

    קטע 10 (3 פסקאות):

    "מספר תאגידים גדולים בתעשיית"…

    קטע 11:" החברה המלכותית של לונדון ביצעה סקר"…

    קטע 12:"בין השנים 1989 ו- 2000, קואליציית שינוי האקלים"…

    קטע 13:"לפי דו"ח של ארגון influencemap, חמש חברות"…

    * הצגת והסבר הציטוטים, ודיון

    ה.צפייה בסרט "ארין ברוקוביץ, ושיחה

    הסרט ניתן להשכרה ב"אוזן השלישית", המלך ג'ורג', תל אביב.

    טל. 036215223.

    הסרט מתאר את הקשיים שבהם נתקלת נערה אמריקנית בנסיונותיה לגלות מקור של הרעלת מיים. מי שמעוניין להסתיר זאת הם בעלי הון גדולים.
    *דיון.

    ו.מה אנחנו יכולים לעשות?

    ראינו שהמאבק למניעת התחממות כדור הארץ הוא קשה, ויש בעלי אינטרסים רבי כוח העומדים בדרכו. האם יש סיכוי להצליח בו?

    חלק מאוד חשוב במאבק הוא ההתמודדות על דעת הקהל, ועל העשייה של כל אחד מאיתנו. אני מציע לפתוח בסיפורה של גרטה תונברג, שיסופר על ידי שני תלמידים, לפי הכותרת "גרטה יוצאת להציל את העולם", בגוגל, כולל הסרטונים שישנם שם. כדאי לפתוח בשאלה : מה אומר לכם השם גרטה תונברג? ומשם להמשיך.

    במקביל, כדאי לתלות בבית הספר פוסטרים עם כמה ציטוטים של תונברג, כמו: "אומרים שעליי להיות בבית הספר במקום לשבות. אבל למה ללמוד עבור עתיד שאולי בקרוב לא יהיה עוד?"

    ז. המשך: "מה אנחנו יכולים לעשות?"

    שמענו מה עושה נערה בת 16 עם תסמונת אספרגר.

    האם יש משהו שאנחנו- כל אחד בעצמו, וכולנו יחד, יכולים לעשות?

    * דיון

    * קריאה במעגל (מהאינטרנט)

    : "מה אני יכול לעשות כדי לשמור על הסביבה?"

    14 שיטות פשוטות לשמור על הסביבה

    * באותו אתר: פעילות: "מה אני יכול לעשות למען הסביבה". משחק הנמשך שעה וחצי.

    ח. מה עושים בעולם ובארץ?

    העולם הולך ומתחמם; וזהו מתכון לאסון. לכאן היה צריך להפנות את המאמץ העיקרי של העולם, כדי למנוע אסון. אבל במציאות, אין זה כך.

    יחד עם זה, קורים הרבה דברים חיוביים, ויותר ויותר אנשים מבינים את ההשלכות של ההתחממות, ומוכנים להקדיש זמן ואנרגיות להתמודדות מול ההתחממות.

    את הדברים החיוביים האלה צריך להביא בפני החניכים, כדי שהתמונה השלילית הקיימת לא תרתיע אותם, ושירגישו שהם יכולים להיות חלק מתנועת התמודדות רחבה.

    הכיתה תחולק לקבוצות של 3-4.

    כל קבוצה תקבל קטע אחד, תשוחח עליו, ותנסה לענות על השאלה: מי יכולים להיות המתנגדים למהלך כזה?

    במליאה, כל קבוצה תספר על הקטע שלה, ועל המתנגדים האפשריים.

    הקטעים:

    1. כלים חד פעמיים יוצאו ממערכת החינוך בת"א

    הארץ, 29.10.20

    2.נטע אחיטוב

    הארץ, 17.12.19

    מס הכנסה אאוט, מס זיהום אין

    הארץ, 2.3.20

    3.לוקסמבורג מציעה תחבורה ציבורית בחינם

    הארץ, 18.10.19

    1. קופנהאגן תהיה עיר ללא פליטות פחמן

    5-10 : 10 דרכים לעצור את ההתחממות

    לחפש בגוגל, לפי הכותרת הזאת, ולתת לכל קבוצה קטע אחד .

    למעלה

    השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

      ּ