צרו קשר

    ּ

    האבולוציה

    תקציר:

    מאיפה בא האדם? איך אנחנו נוצרנו?

    ההשקפה הדתית וההשקפה החילונית. צ'ארלז דארווין.

    באיזו השקפה אתה מצדד? דיון בין שני צדדים, במעגל.

    המטרה:

    להסביר בצורה אוהדת את האבולוציה, מול תורת הבריאתנות . זהו חלק חשוב מהאידיאולוגיה החילונית.

    השיעור:

    מאיפה בא האדם? איך אנחנו נוצרנו?

    תשובות:

    א. אלוהים יצר את האדם: בראשית א', כו- כז : "ויאמר אלוהים: נעשה אדם בצלמנו כדמותנו, וירדו בדגת הים ובעוף השמיים ובבהמה ובכל הארץ ובכל הרמש הרומש על הארץ; ויברא אלוהים את האדם בצלמו, בצלם אלוהים ברא אותו, זכר ונקבה ברא אותם."

    ומדוע אנחנו נראים כפי שאנו, ולא אחרת?

    – כי נוצרנו בצלם אלוהים.

    זוהי ההשקפה הדתית.

    ב. האחרת, החילונית, גורסת שהאדם נוצר כתוצאה מהתפתחות ארוכה – אבולוציה, ושמוצאו מהקוף. זוהי ההשקפה שפיתח המדען הבריטי צ'רלס דארווין, שחי במאה ה-19.

    ג. באיזו השקפה אתה מצדד?

    כל אחד יכתוב לעצמו טיעון אחד, התומך בהשקפה שלו.

    • שישה מתנדבים – שלושה מכל צד- יגנו על ההשקפה הנכונה בעיניהם. הם יישבו באמצע המעגל, קבוצה מול קבוצה, ובשני סיבובים ינהלו ויכוח ביניהם. תלמיד שמעוניין להוסיף יישב על כיסא פנוי, ישמיע את דעתו ויחזור למעגל.
    • בשלב הבא, יחזרו כל הדוברים למעגל, ומי שירצה להוסיף, יוסיף.
    • המנחה יספר על דארווין, מסע ה"ביגל", פירסום "מוצא המינים", ההשקפה האבולוציונית, הוויכוח הגדול שהתעורר, ועל איסור לימוד האבולוציה בבתי הספר בארה"ב. מורה אחד, ג'ון סקופס, ג'ון העז בכל זאת ללמד את האבולוציה, ואז אחד ממתנגדי האבולוציה, בריאן, תבע אותו למשפט. המשפט התפרסם בשם "משפט הקופים". אחת השאלות השנויות במחלוקת הייתה: מתי ואיך נברא העולם; וסקופס הביא הוכחות לכך, כמו מאובנים, שהעולם נברא לפני מיליוני שנים, ולא 6000 שנה, כמו שכתוב בספר "בראשית". אבל בגלל שהשופטים היו מוטים הורשע סקופס, ונקנס בסכום סמלי.

    (את הסיפור על מסעו של דארווין, או על המשפט, יכולים תלמידים לספר, לפי הקטע המצורף).

    • בחרו, כל אחד, בעל חי אחד, ונסו לחשוב על תכונה שמיוחדת לו. למשל: התן מיילל; הזיקית מחליפה את צבעיה.
    • איך זה קרה? איך למד התן ליילל, ומדוע?
    • השערות.
    • קריאת קטעים מהמאמר של מנחם בן ( מהפסקה השלישית).

    לפי מנחם, התן לא למד ליילל, והזיקית לא למדה להחליף צבעים. אז מה כן?

    הכל נוצר על ידי "מישהו", שידע איך כל בעל חי צריך להתנהג, ויצר אותו בהתאם.

    אבל מה עם המאובנים שאנו פוגשים? הם דווקא מראים התפתחות . אנו מוצאים מאובנים של אדם שהיה בעל מצח נמוך, ונפח המוח שלו היה קטן משלנו, וזרועותיו היו דומות יותר לזרועות של קוף. האדם, כמו שאר בעלי החיים, התפתח במשך מיליוני שנים, עד שהגיע לצורתו הנוכחית.

    אבל הכל מושלם כל כך, אומר מנחם; לא ייתכן שזה נוצר מעצמו. אלא שלא הכל מושלם. הלויתן, למשל, נראה מותאם לגמרי למים. אבל כשמנתחים את גופו, מוצאים רגליים מנוונות, שאין לו בהן שום צורך.

    מה ההסבר לזה?

    בעברו הרחוק, הוא היה חיית יבשה, עם רגליים. אבל בהדרגה, הוא הפך לחיית ים; ואז התנוונו הרגליים.

    אז איך בכל זאת קורים השינויים בבעלי החיים?

    מסתבר שלא כולם נולדים שווים. שמעתם על תינוק שנולד עם שני ראשים? או על תאומי סיאם? או על תינוקות שנולדו עם שש אצבעות? דברים כאלה קורים הרבה, אצל כל בעלי החיים. אלה הן מוטציות. לפעמים המוטציות מזיקות, כמו שני הראשים. אבל לפעמים הן מביאות תועלת רבה. למשל: אם לפני מאות אלפי שנים, כשהאדם עוד היה בשלב התפתחות נמוך, נולד תינוק עם ראש גדול יותר, כלומר: עם מוח יותר גדול, זה היה יתרון גדול. ואם נולד פיל עם חדק ארוך יותר, גם זה היה יתרון גדול. מי שנולד עם תכונה חדשה כזאת, היה לו סיכוי גדול יותר לשרוד; וכך, במשך שנים רבות, התארך החדק של הפיל, והיה לאיבר חשוב.

    לפני כמה שנים, בלונדון, ראיתי תערוכה שהדגימה את האבולוציה בסוג של פרפר. לונדון, לפני כמאתיים שנה, הייתה עיר מזוהמת מעשן של בתי חרושת, וצבע הבתים היה אפור כהה. כך היה גם צבע הפרפר. וזה שיחק לטובתו, כי לציפורים שחיפשו מזון היה קשה לזהות אותו. אבל אז, לונדון עברה שינויים גדולים: בתי החרושת המזהמים הוצאו משטח העיר, ובתוך העיר הוקמו פארקים גדולים, ונשתלו עצים רבים. הזיהום נפסק, והעיר נעשתה בהירה יותר. עתה, הפך הצבע הכהה של הפרפר למגרעת, כי הוא בלט על הרקע הבהיר של הבתים. ואז, הפרפרים שנולדו בהירים יותר, כתוצאה של מוטציות, שרדו, ואילו הכהים-הושמדו.

    אחרי 80 שנה: הקרב על האבולוציה ממשיך

    קהילת המדע בארצות-הברית סוערת. הסיבה: 80 שנה אחרי "משפט הקופים" שהסעיר את העולם, שוב יש מדענים רציניים הסותרים את תורת האבולוציה של דארווין, וסבורים כי האדם לא התפתח מהקוף, וש"אינטליגנציה עליונה" בראה את כל היצורים, ברוח ספר בראשית.

    יש מדענים המשערים כי אותה "אינטליגנציה עליונה" או "תבונה עליונה" עשויה להיות יצורים שבאו מכוכב אחר. אחרים אומרים כי זוהי הוכחה לקיומו של הבורא. העיתונות המדעית ואתרים רבים באינטרנט מוצפים במאמרים, הסותרים את תורת האבולוציה של דארווין.

    ותחילה, תזכורת: מהי תורת האבולוציה?

    החוקר האנגלי צ'ארלס דארווין הציג בשנת 1859 את משנתו, שלפיה כל המינים של היצורים החיים התפתחו בתהליך של "הישרדות המתאימים ביותר". לפי תיאוריה זאת, כל יצור שואף להעמיד ולדות רבים יותר מאלה שהסביבה יכולה לקיים. חלק מהוולדות – המותאמים ביותר לסביבה – ישרדו, ואחרים לא. וכך, רק השורדים יצליחו להעביר את הגנים שלהם לדורות הבאים, ועם חלוף הדורות כל מין ישתבח. כאשר חלה מוטציה, ונולד ולד מתאים יותר, הוא יקים דורות חדשים, שידחקו מהטבע את המתאימים פחות.

    כך, לפי הדארוויניזם, מתפתחים במהלך הזמן מינים חדשים. הקוף אשר התרומם על שתי רגליים ולמד לדבר ולהשתמש במכשירים, התפתח עם השנים לאדם הקדמון. מבין הזנים של האדם הקדמון שרדו המתאימים ביותר לסביבה. החיידק שעבר מוטציה, ופיתח עמידות לתרופות אנטי-ביוטיות הוא החיידק ששרד, והעמיד דורות נוספים של חיידקים, בעוד החיידקים האחרים נכחדו על-ידי האנטיביוטיקה.

    תיאוריה זו, שלפיה היצורים החיים התפתחו באיטיות במשך מיליוני שנים, סותרת את האמור בתנ"ך, שלפיו העולם נברא בשישה ימים, לפני 5,765 שנים. גורמים דתיים רבים ראו בכך, ובקביעה כי האדם התפתח בתהליך אבולוציוני ארוך מן הקוף, כפירה בדת.

    "משפט הקופים"

    ב-13 במארס 1925, בדיוק לפני שמונים שנה, נחקק במדינת טנסי שבארצות-הברית חוק, האוסרללמד בתחומי המדינה את תורת האבולוציה, משום שהיא סותרת את האמור בתנ"ך. אבל מורה אחד למדעים, ג'ון סקופס בן ה-24, התעלם מהחוק החדש, והמשיך ללמד בבית-הספר התיכון שבו עבד את תורת דארווין. הוא נעצר והועמד לדין. משפטו הפך מיד לפוליטי וכונה ע"י העיתונות "משפט הקופים", משום שהסוגיה העיקרית שנבחנה בו הייתה האם מוצא האדם הוא מן הקוף, כפי שגורסת תורת דארווין.

    את התביעה ייצג המטיף הדתי ויליאם בריאן, שהיה מועמד לתפקיד נשיא ארצות-הברית. את המורה הנאשם ייצג בהתנדבות עורך הדין המיתולוגי קלרנס דארו. בסופו של דבר, אחרי שהסניגור הזמין לעדות את התובע והוכיח בחקירתו כי לא ייתכן שהעולם קיים פחות מ-6,000 שנה כאמור בתנ"ך, היה ברור כי הגורמים השמרנים הפסידו. התובע בריאן איבד את הסיכוי להיות נשיא ארצות-הברית. המורה הצעיר לביולוגיה הורשע – אך הוטל עליו עונש סמלי בלבד.

    מי המציא את הכנף?

    ה"בריאתנות", התיאוריה הגורסת כי העולם נברא בשישה ימים כאמור בספר בראשית, ספגה מכה קשה ב"משפט הקופים" – אבל לא עברה מן העולם. אנשי דת יהודים ונוצרים המשיכו להחזיק בה, ובשנים האחרונות קמו גם מדענים רבים, הטוענים כי בתיאוריית האבולוציה של דארווין יש "חורים" רבים, שהמדע אינו יכול להסביר.

    ולאחרונה, כאמור, התחזקה בעולם התיאוריה, שלפיה רק "תבונה עליונה" היתה יכולה לתכנן וליצור מנגנונים מורכבים כמו העין של בעלי-החיים או הכנף של הזבוב. אין, לדבריהם, כל עדות להתפתחות של הכנף, לפי תיאוריית האבולוציה. לפי אותה תיאוריה אי אפשר אפילו להסביר איך נוצר החיידק.

    אחד התומכים בתיאוריה החדשה, פרופ' מייקל ביהי, ביו-כימאי מאוניברסיטת ליהיי, אומר כי "המדע לא יוכל להתקדם אם הוא מתעלם מעובדות הניצבות מול פרצופו". לדבריו, צורות חיים רבות ומבנים רבים שבתוך התאים לא היו יכולים להתפתח בצורה אבולוציונית. רק תבונה עליונה יכולה היתה ליצור אותם, בדיוק כפי שהאדם יצר יש מאין את השעון או את מלכודת העכברים.

    אבל רוב המדענים עדיין דרוויניסטים. הם טוענים כי הביו-כימאי ביהי וחבריו ששים להיאחז בכל בעיה שהמדע לא הצליח להסביר, במקום להכיר בעובדה כי מדובר בהוכחה לקיומו של "כוח עליון". "אלה הזרמים הנחותים ביותר של התנועה הנוצרית-דתית", הגיבה ברברה פורסט, מרצה לפילוסופיה באוניברסיטת דרום-מזרח לואיזיאנה ומהמבקרים הקשים של התנועה ה"בריאתנית" החדשה.

    כמו לפני 80 שנה, כבר יש סימנים ל"משפט קופים" חדש. המוזיאון לטבע בוושינגטון, מהמוזיאונים הגדולים בבירה האמריקנית, כינה את הביולוג ד"ר ריצ'ארד סטרנברג "פונדמנטליסט קיצוני" ומנע ממנו גישה לאתרים מסוימים של המוזיאון. סטרנברג היה מעורב בשנת 2003 בעריכת טקסט מדעי התומך בתיאוריית "התבונה העליונה". בתגובה הוגשה תביעת לשון הרע נגד המוזיאון.

    תומכיו של סטרנברג כבר משווים אותו לאסטרונום האיטלקי מהמאה ה-16, גלילאו גליליי, שנרדף על-ידי הכנסייה הקתולית, הוגדר ככופר, משום שלא הסכים עם התיאוריה המדעית ששלטה באותם ימים וקבעה שהשמש סובבת סביב הארץ. גלילאו אכן נרדף על-ידי הממסד של ימיו, אבל הוא היה מהאנשים שכפרו בתורת הכנסייה, ואילו סטרנברג דווקא תומך בתיאוריות הדתיות.

    הכל תלוי בגודל העץ

    כמו בתקופת "משפט הקופים", מוקד המאבק הוא בתי-הספר. בארצות-הברית יש הפרדה מוחלטת של הדת מהמדינה, ואין ללמד דת בבתי-ספר ציבוריים. אסור ללמד תנ"ך – אבל תומכי "התבונה העליונה" מנסים להכניס את תורתם לתוכנית הלימודים במדעים בבתי-הספר הציבוריים בארצות-הברית. בנובמבר האחרון החליטה מועצת העיר דובר שבמדינת פנסילבניה לכפות על המורים בבתי-הספר התיכונים שבעיר ללמד את התיאוריה החדשה בשיעורי ביולוגיה.

    כבר בשנת 1999, הכריז מושל מדינת טקסס באותם ימים, ג'ורג' בוש, שילדי ארצות-הברית יכולים להיחשף לא רק לתיאוריות דארוויניסטיות, אלא גם לתיאוריות אחרות, יותר נוצריות, בנוגע לבריאת העולם. יש להניח כי דעתו לא השתנתה מאז נכנס לבית הלבן.

    כידוע, לא רק נוצרים בארצות הברית שוללים את תורת האבולוציה. גם יהודים בישראל מחזיקים בדעות דומות. הרב דוד דרוקמן, רבה של קריית-מוצקין, אומר כי "זוהי רק אחת התיאוריות במדע. זוהי השערה של דארווין, שלא הוכחה. תיאוריה שבנויה, לדעת מדענים רבים, על קורי-עכביש. משום מה, בחר משרד החינוך בישראל לאמץ את התיאוריה הבלתי מוכחת הזאת".

    מנחם בן: האם אמחק מויקיפדיה בגלל דרווין?

    29 בנובמבר, 2017

    קישור לסרטון על אבולוציה:

    למעלה

    השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

      ּ