המטרה: להפנות את תשומת הלב לצדדים שונים של שתלטנות, וכך– ללמוד איך להימנע מכך.
השיעור
* לכתוב על הלוח: "שתלטן".
* מיהו שתלטן? מה מאפיין אותו?
– רוצה להשתלט על אחרים. להשליט עליהם את רצונו ואת דעותיו. נפגשתם פעם עם התופעה הזאת?
* דיון.
* שתלטן הוא מנהיג?
– לפעמים–כן. אבל זוהי מנהיגות שלילית, כי היא שוללת מאנשים את העצמאות והעצמיות שלהם.
נקרא עכשיו קטע מספרה של גלילה רון פדר: "להיות אני".
שים לב: בגלל זכויות יוצרים (תשלום מאוד גבוה) לא הבאתי כאן את הקטע. הוא נמצא בספרה של גלילה רון פדר: "להיות אני", מודן הוצאה לאור, עמ' 12 למטה–עמ' 17, סוף פיסקה שנייה מלמעלה .
כדאי מאוד להביא אותו. הוא מבהיר מאוד את הבעייה.
השאלות שלמטה מכוונות לקטע הזה.
* לכל תלמיד–הדפים עם הקטע.
המנחה יקרא את תחילת הקטע, ואז יחלק את הכיתה לקבוצות של חמישה. בכל קבוצה ימשיכו ויסיימו בקריאה שקטה, או יקראו בקול רם לפי תור.
* במה מתבטאת השתלטנות של נופר?
– חייבת את המילה האחרונה.
– מבטלת את האחרים.
–נותנת להם את ההרגשה שהם קטנים על ידה.
– מנצלת נקודות חלשות.
– תככנית; מתמרנת כדי לשלוט.
–תשובות מהירות, שסותמות לאחרים את הפה.
– כביכול עוזרת, אך תוך כדי כך– מקטינה ופוגעת בחברתה.
* התכנסות למעגל.
* כל קבוצה תמסור על נקודה אחת בדיון שקיימה. אחר כך, אם למישהו יש מה להוסיף, הוא יוסיף.
* האם נופר מודעת למה שהיא עושה?
– כן, אבל לטווח קצר.לטווח ארוך, היא יוצרת התנגדות וסלידה.
* למה האחרים– נעמה והבנים–מאפשרים לה להתנהג כך?
– הם מעריכים את כושר ההתמצאות שלה ומתכופפים מול תגובותיה המהירות. כאילו כל מה שיעשו הוא קצת טפשי, מול מה שהיא אומרת ועושה.
שיעור שני
בשיעור זה נברר את הסיבות לשתלטנות, ואת הדרכים לטפל בה.
סרטון: ההרצאה של אלי קרסניץ (גוגל )
אלי קרסניץ: מרכיבי השתלטנות (שתלטנות, ביקורתיות, חשדנות)
להראות את הסרטון עד שלב השאלות, או לפני זה. הסרטון מכיל שפע של רעיונות ודימויים, וזה עלול ליצור עומס יתר. לכן נראה לי שאפשר לחתוך, אחרי שהעיקר נאמר.
* דיון.
* האם קיבלת משהו מהסרטון?
* האם הוא פתח לך חלון למשהו חדש?
*האם הוא דיבר גם עליך?
* האם הוא גרם לך לשינוי ביחס– לעצמך? לאחרים?
הסרטון על ליאור
"ליאור, ילדה שתלטנית בגן"
* להראות את הסצנה הראשונה (ליאור ממנה ילדים לתפקידים. הילדים מתנגדים).
* מה לדעתך יקרה בהמשך?
* דיון.
* הקרנת ההמשך עד הסוף.