צרו קשר

    ּ

    הקיבוץ העירוני מיגוון

    המטרה: לעשות היכרות עם קיבוץ עירוני, ודרכו- גם עם עצמך.

    השיעור:

    * לכתוב על הלוח: "קיבוץ".

    *מה זה קיבוץ? מה עושה אותו שונה מכל צורת חיים אחרת?

    -צורת חיים מיוחדת, שבה הנכסים-השדות, הרפת, הלול, הם רכוש הקיבוץ,והרווח מחולק בין החברים. יש בקיבוץ ערבות הדדית, ומי שחולה, נתמך על ידי הקיבוץ. הקיבוץ מקיים חגים ואירועים שונים בשותפות. היום, יש קיבוצים שמשתפים הכל, אבל הם מיעוט. ברוב הקיבוצים ביצעו הפרטה, ויש חברים ,כמו מנהל המפעל, שמרוויחים יותר; אבל הפער בין המשכורות, בדרך כלל, איננו גדול.

    * איזה שמות קיבוצים אתם מכירים?

    לרשום על הלוח.

    * האם יש כאן מישהו שביקר בקיבוץ?

    * ממה התרשמת?

    *קריאת השיר של נתן אלתרמן על דגניה.

    *איפה נמצאים הקיבוצים, יחסית למרכז? (להראות במפה).

    – ברוב המקרים- בפריפריה. במקרים רבים- סמוך לגבול. למשל: יישובי עוטף עזה.

    * למה?

    -כי הקיבוצים התיישבו במקומות קשים ומסוכנים, אליהם אחרים לא רצו לבוא. המטרה הייתה- להרחיב את שטח ההתיישבות היהודית. למשל: 11 קיבוצים שעלו להתיישבות ביום אחד ב-1946 בנגב, במקומות שלא היו בהם מיים, כדי לאותת שהנגב שייך ליהודים.

    כל הקיבוצים התבססו על חקלאות: רפת, לול, מטעים ועוד.

    לפני כ-30 שנה החלו לקום קבוצות של צעירים שהחליטו להקים קיבוצים בערים. הם אמרו שכדי להשפיע ולתקן דברים בחברה הישראלית, צריך לחיות ולפעול דווקא בריכוזים הגדולים של החברה- בערים; אבל לחיות בשיתוף, כקיבוץ. זה היה רעיון חדש ומהפכני, ולא כולם הסכימו איתו, או חשבו שזה אפשרי. אבל הם פעלו לפי דרכם, והרעיון הפך לעובדה. היום קיימים כ-20 קיבוצים עירוניים-בירושלים, בשדרות, במגדל העמק, ועוד.

    אנו (בית הספר) מציעים שתצא מכאן קבוצה של מעוניינים שתבקר בקיבוץ כזה, תשמע על תולדותיו ומטרותיו, ותראה את מעשיו. הקיבוץ נקרא מיגוון, והוא נמצא בעיירה שדרות. כשיחזרו, הם יספרו בכיתות עלמה שראו, ונשוחח על כך. מספר היוצאים תלוי ברצון של התלמידים, ובגודל הרכב שייסע. עם הקבוצה ייצא גם מורה או מחנך.

     

    למחנכים:

    את פרטי הביקור, כולל התשלום, צריך לתאם עם נעמיקה ציון, שהיא חברת מיגוון.

    Tel: 054-7689181 / 08-6624447
    Email:nomika@migvan.org.il

     

    הכנת ביקור הקבוצה הקטנה:

    לפני הביקור- פגישה של הקבוצה, ושיחה. כדאי לשכפל את המאמר של עודד הון, ולחלק לכל אחד. אחרי הקריאה, לשאול: מה יעניין אותך אישית? מה תרצה לראות?

    כדאי שכל אחד יתמקד בהיבט אחד, וירשום את הדברים. כדאי מאוד גם לצלם.

    בפגישה עם הכיתות, אחרי הביקור, תעבור הקבוצה בין הכיתות, וכל אחד יספר על הקטע שלו.

    שאלות לשיחה:

    *מהו החיוב שאתה מוצא בצורת חיים כזאת?

    * האם יש גם דברים לא חיוביים?

    * האם יש מצב שתחשוב בעתיד על הצטרפות לקיבוץ כזה?

    *האם הקיבוץ הזה חשוב לשדרות? לחברה הישראלית?

    *האם בשביל להיות חבר במיגוון, חשוב שאדם יהיה אופטימי?

    *איזה תפקיד ממלאת הנתינה בחיי חבר במיגוון?

    *האם אלה אנשים אידיאליסטים? (אידיאליסט: אדם שרעיון נשגב מנחה אותו בחייו).

    * האם כאלה היו גם חברי הקיבוצים בעבר?

     

     

    קטעי קריאה

    • הצריף באום ג'וני

     

    • קיבוץ מגוון

    מיגוון-קיבוץ עירוני מיוחד במינו

    עודד הון. הדף הירוק, 22.8.19

     

     

    למעלה

    השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

      ּ