צרו קשר

    ּ

    סעיד הופך לרן

    המטרה:

    • מה יוצר את הזרות?
    • התמודדות עם הזרות.

    לפני הפעילויות האלה, אני מציע לקרוא את ספרו של רן כהן: "סעיד".

    • הזר ואני

    * מיהו אדם זר?

    * אם יבוא לכיתה שלכם ילד חדש מארץ אחרת, שלא יודע טוב עברית- איך תקבל אותו הכיתה?

    *איך אתהתגיב?

    * מי מוכן לספר על מצב שבו הוא היה זר?

    * כדאי שהמנחה והמחנך יספרו על עצמם.

    הקרנת הסרטון: "תלמיד חדש בא לכיתה".

    תלמיד חדש בא לכיתה

    * איך מגיבה הכיתה על הילד החדש?

    -צחוק; לעג; זלזול. אפילו לפני שהוא פותח את הפה, התגובה היא עויינת. יותר מאוחר, גם מתעללים בו.

    * כך יקרה גם בכיתה שלכם, אם יבוא ילד חדש?

    *למה התגובה העויינת?

    – במידה מסויימת, הזר הוא איום, ואם יש לו נקודות תורפה-זו הזדמנות לצחוק עליו, כי זה נותן תחושת עליונות. ומול כל הכיתה, הילד החדש הוא חלש, ולא יכול להתמודד.

    * האם כולם מגיבים באותה צורה?

    – לא. יונתן מתחיל לראות בו בן אדם עם צדדים יפים, ומגן עליו מפני הילדים שהפכו בריונים.

    * האם יש סיכוי לשינוי ביחס?

    – אחרי שהם שומעים את תגובתו של יונתן, הם לא מתנפלים עליו, אלא משתתקים, ומסתלקים בשקט. לחלקם יש בוודאי מחשבה שנייה על מה שעשו לילד החדש, בעיקר שיונתן הוא אחד המקובלים בכיתה.

     

    • רן כהן

    טלפון: 0505069999

    רן יספר את סיפורו המיוחד, עם דגש על התקופה החדשה בגן שמואל. בוודאי יהיו גם שאלות לרן.

     

    • שיחה על הפגישה עם רן

    * איך התרשמתם?

    * זוכרים את הסרטון ?

    * מה קרה בסיפור של רן?

    -הוא התקבל באהדה וברצון- גם בקיבוץ וגם בבית הספר.

    * מדוע? הרי גם רן היה ילד חדש, וגם לו הייתה נקודת תורפה רצינית- הוא לא ידע עברית. נוסף על כך, הוא היה ללא הורים. האם לא היה צפוי שילעגו ויתעללו בו?

    היה לו ביטחון יוצא דופן, בגלל אימו, והוא התמצא היטב בכל מצב. למעשה, הוא גם לא היה ממש לבד: אחיו תמך בו ונתן לו הרבה ביטחון. ומה שהיה מרשים ביותר: הוא הפך למנהיג בכל מקום אליו הגיע בקיבוץ, וגם בצבא. הקליטה שלו הייתה שלימה, אפשר לומר: מושלמת, והוא היה שלם לגמרי עם הסביבה החדשה ועם עצמו.

    * איך נראה לכם הקטע של סיום החברות בין רן לדליה?

    – היוזמה היתה של דליה, והיא הפתיעה את רן לגמרי. לא היה כאן שום ריכוך, ושום אמפטיה. היא פשוט הודיעה לו שהחברות ביניהם נגמרה, בלי הסבר, והודיעה לו שעליו לעזוב את חדרה עכשיו. כל מה שהיה ביניהם, כאילו נמחק ברגע. מה שהיה לרן הדבר החשוב ביותר, התפורר לאבק ברגע. הרגשות של רן הועמדו בצד. מה שהיה חשוב לדליה היה- לגמור מה שיותר מהר. לרן, זו הייתה מכה אנושה. האם לדליה זה לא הפריע? את זה איננו יודעים. אולי חששה משיחה מכאיבה שתפגע גם בה. אבל היא הייתה צריכה להתגבר על כך, ולא לנהוג בחוסר רגישות ובאי התחשבות כאלה.

     

    * פרשת אודי אדיב:

    דעה מול דעה: שני חניכים יצדיקו את עמדתו של רן, ושניים יתקפו אותה.

    * דיון.

    רן צדק, ללא ספק. למי יכולים היו הוריו של אדיב לפנות למימון עורך הדין, אם לא לקיבוץ? הקיבוץ חייב היה לעזור להם, גם אם שלל לחלוטין את המעשה של אודי אדיב. ההורים הרי לא צברו נכסים. כל מה שהרוויחו- נמסר לקיבוץ, וזכותם הייתה לדאוג להגנת בנם, ללא קשר למה שחושב הקיבוץ על מעשיו.

    * אני מביא כאן, בהסכמתו של רן, את שני הקטעים- על הפרידה מדליה, ועל אודי אדיב. לפני הדיון על כל מיקרה, כדאי לקרוא את הקטע ששייך לו, כדי להזכיר מה ואיך קרה.

     

    למעלה

    השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

      ּ