צרו קשר

    ּ

    סוגים שונים ומגוונים של מערכי שיעור

    קיים מגוון רחב לבניית מערכי שיעור. מערכי שיעור ניתנים בכל מגוון וקשת הנושאים אותם נרצה להקנות לדור העתיד במערכת החינוך, החל מגלאי גיל הגן דרך בית הספר היסודי וחטיבות הביניים עד לסיום התיכון בכיתה י"ב. נושאים כמו- יהדות, יצירה, ספורט, בריאות חברה ועוד.

    אך במאמר זה נתמקד במערך השיעור החברתי, משום שהוא חולש ונוגע על פני כל תחומי החיים שלנו. החברה היא אנחנו, היא חלק מהסביבה שלנו, היא מגדירה את מי שאנחנו לטוב ולרע.

    חשיבות מערך שיעור חינוך חברתי

    החברה, בין נרצה ובין אם לאו, מגדירה אותנו ואת מי שאנחנו. אנחנו משויכים לחברה, למגזר שמעצב את אישיותנו כבר מרגע לידתנו. בדרך כלל אדם ממשיך ומשתייך לאותה החברה ולאותו המגזר כל חייו, אך ישנם גם לא מעט מקרים בהם אדם מחליף את סביבתו החברתית בהתאם להגדרתו החברתית החדשה שכעת היא מגדירה אותו.

    משום שהנושא החברתי חולש ונוגע על פני כל שאר הנושאים האחרים, בניית שיעור מערך חברתי יכולה להיות מאד מאתגרת בהובלת השיעור למקום בו המורה, המחנך והמנהל ירצו להעביר דרכה את שיעורם בדרך הבאה:

    • מערך השיעור החברתי צריך לעורר עניין משום שכל הסוגיות החברתיות הקיימות בעידן שלנו בהם נתקלים התלמידים במציאות חיי היום יום שלהם ולא פעם הם פשוט לא מודעים לנושא החברתי החשוב אותו המחנך או המורה מעבירים בשיעור הנוכחי.
    • משום שנושאים חברתיים נוגעים בחיי היום יום של התלמידים במעורבות חברתית כזו או אחרת, זה בסדר לתת לדיון את הכיוון הטבעי שלו, משום שהוא נוגע לכל תלמיד ותלמידה.
    • הדרך הטבעית של שיעור בנושא החברתי תגלוש גם לתחומים אחרים. זאת הדרך של המורה והמחנך לגלות ולהכיר מהם התחומים החברתיים הנוספים החשובים אצל כל תלמיד ותלמידה כשכל אחד מהם חולק את דעתו האישית ואת תפיסת עולמו.
    • כאשר דיון חברתי יתנהל בדרך שכזו רק אז ידעו בתי הספר לגבש דרכו את התפיסה החינוכית לאותו בית ספר ומשם יוכלו צוות המורים להעשיר עוד את ידע התלמידים בנושאים אקטואליים נוספים הקרובים אליהם ובזה להרחיב ולהעשיר את ידיעותיהם של כלל תלמידי בית הספר.

    האם יתכן מערך שיעור בבית ספר מבלי לגעת בנושא החברתי?

    מסתבר שלא. פשוט לא יכולה להיות מציאות כזו. חברה, כישורים חברתיים, האדם מול החברה, האדם וסביבתו, זהו מארג החיים של כל מציאות בני האדם באשר הם, כל שכן כאשר הנושא החברתי תמיד חשוב ואקטואלי על רבדיו השונים אצל ילדים ובני נוער. זוהי דרך חשובה פרקטית ומלמדת בדרך ייחודית את הנושאים החברתיים אותם רוצים להעביר אל התלמידים. אך יחד עם זאת יש להבין שהדרך לבנות מערך שיעור חברתי היא חשובה מעין כמותה ובזה בדיוק מתמחה אהוד שמיר מייסד האתגר חינוך לערכים, שהיה בעברו איש חינוך אשר לקח חלק פעיל בתהליכים שעברו על התלמידים ואנשי הצוות.

    למעלה

    השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

      ּ