אורית ועודד בר נתן, מעגן מיכאל: 04-6394581
אורית, נייד: 052-2339503
מסכימה ברצון לבוא. פגישה של שעה וחצי.
אביחי – מנהל. תרם כליה בלי לדעת למי.
תקציר:
סיפור תרומת האיברים של בן שנהרג בתאונה, והעלאת בעיות הקשורות בכך.
סיפור על רב שהיה זקוק לתרומת ריאות, אך לא נענה, כי משפחת התורמת חיכתה להסכמת רב לתרומה, והרב החולה מת.
האם נכון היה מצד הרב הפוסק להשהות את פסיקתו?
המטרה:
- בניית הבנה והסכמה עם תרומת אברים
- בירור והתעמתות עם עמדות, בהקשר זה
המבנה:
- שיחת פתיחה
- סיפורה של אירית ( או של אביחי)
- הסרט על דאפי
- שיחה על הפגישה והסרט
המסגרת:
כיתה
א. השיעור:
* מהי תרומת אברים?
- איזה אברים תורמים, בדרך כלל?
- מתי התחילו בעולם להשתיל אברים?
- -במאה ה-20.
* למה לא יותר מוקדם?
* כי זהו תהליך מאוד מורכב. עד אז, לא היה הידע הדרוש לכך.
כריסטיאן ברנארד:
האיש הראשון שהשתיל לב. מושתל הלב הראשון חי 18 ימים בלבד. הבעיה היא שהגוף דוחה רקמות ואברים זרים, ובאותו זמן, הידע על הדרכים למנוע דחייה היה מאוד קטן, יחסית להיום. בימינו, אנשים חיים שנים ארוכות עם לב מושתל.
- מותר לקחת אברים מאדם גם בלי רשותו?
- להסביר מהו כרטיס "אדי".
* אדם יכול לתרום איבר גם כשהוא חי?
כן. למשל: כליה.
- אילו היו מבקשים את הסכמתך לתרום איבר מגופו של אדם קרוב לך, שמת- האם היית מסכים? מדוע?
- למי שלא מסכים: אילו היית זקוק לאיבר- למשל, לריאה- האם היית מסכים לקבל?
- מהו מוות?
– כשהלב מפסיק לפעום.
מהו מוות מוחי?
– כשהמוח מפסיק לחיות. למעשה, זהו מוות. אבל אפשר להמשיך את פעולת הלב לעוד משך זמן קצר, בעזרת מכונה. זה הזמן שבו אפשר לקחת- לקצור- אברים.
הרופאים אומרים: מי שמת מוות מוחי- מת. חלק מהרבנים אומרים: מי שליבו עדיין פועם- חי. ומי שקוצר (לוקח) אברים מאדם כזה הוא רוצח. יש רבנים שמצדדים ברופאים. למשל: הרב עובדיה.
מה לדעתכם עמדת החרדים בשאלה הזאת?
עד לפני כמה שנים, הייתה שם למעשה אחידות דעים נגד קצירת אברים. אבל עמדות משתנות- גם אצלם. רב אחד חרדי, שהבין שאין כאן הוראה הלכתית, ולא היה יכול לשאת את העובדה שאנשים מתים כי אין מספיק תורמים, הקים עמותה שלקחה על עצמה להסביר לציבור החרדי שתרומת אברים היא דבר נכון, וקראה לאנשים לתרום. זה השפיע מאוד, ומספר התורמים החרדים עלה באופן ניכר.
ג. פגישה עם אירית (או אביחי)
ד. הסרט
ה. שיחה על הפגישה והסרט
- מה דעתכם על מה שאירית עשתה (התרומה)?
- כיצד התרשמתם מהפגישה עם אירית?
- האם המפגש בין אירית ועודד לבין דפי היה מפגש בין נותנים לבין מקבלת?
(לא בדיוק. אירית ועודד גם קיבלו הרבה, מדפי.)
כיצד התרשמתם מהמשפחה של דפי?
משפחה חמה, אוהבת, תומכת. זה חיזק מאוד את דפי ונתן לה אופטימיות, בתהליך הקשה שהיא עברה
* התמיכה של החבר של דפי: אתם מכירים מקרים דומים?
- האם קיים בכלל מפגש שבו צד אחד הוא רק נותן, והשני- רק מקבל?
- מה עמדתך כלפי אדם שלא מוכן לתרום אברים? האם צריך לתרום לו אברים?
- מה דעתכם על החוק השוויוני, של תרומה של ערבים- ליהודים, ותרומה של יהודים- לערבים?
-זה חוק שמאפשר הרבה יותר גמישות בהעברת אברים, וכמובן- יש בו שוויון. מי שנהנה יותר מן החוק הם היהודים, שתורמים פחות .
הסיפור על מותו של הרב רייטשיק: לספר; לקרוא קטע
הארץ,24.9.08
בהלוויה שיצאה ביום ראשון מכפר חב"ד, השתתפו אלפים. רבים דיברו על שאלה רגישה וכואבת: האם אפשר היה להציל את חייו של הרב יוסי טרייטשיק? הוא מת ביום ראשון ממחלה קשה, אחרי שהחמיצו הזדמנות להשתיל בגופו את ריאותיה של חולה שמתה מוות מוחי. האם ייתכן שהאיש בן ה-54, אב לשישה, היה נותר בחיים לו היה נמצא רב חשוב שיתיר את ההשתלה?
"יש מרירות, אבל כולנו יהודים דתיים", אמר חיים יעקב לייבוביץ', חבר של הנפטר ואיש עסקים. "יוסי היה חבר נפש שלי. בהלוויה בכיתי כמו שלא בכיתי שנים. ההרגשה היא נוראה, אבל אני מבין את זה. זו ההלכה. יוסי, כל החיים היו בשבילו- הזולת. ולדעתי, אם היו שואלים אותו מה לעשות, והיה יודע את דברי הרבנים, אני לא חושב שהוא היה אומר לעשות אחרת. אולי היה מתבלבל, אבל- מציית."
רייטשיק היה ידוע בעיקר בגלל פרוייקט צ'רנוביל של צעירי חב"ד. מאז 1986 פועלת החסידות להעלות לישראל ילדים יהודים שנפגעו באסון צ'רנוביל, וסובלים ממומים ומחלות. עד כה עלו לישראל יותר מ-2500 ילדים, ובימים האחרונים הגיעה קבוצה נוספת. "הוא מסר את נפשו למען ילדי צ'רנוביל, אמר ראש האגודה יוסף אהרונוב. הוא הכיר ואהב כל אחד מאלפי הילדים הללו".
בשנים האחרונות חלה טרייטשיק במחלת ריאות קשה, אך למרות דרישת הרופאים לא הפסיק ממלאכתו גם בחודשים האחרונים שבהם הידרדר מצבו. רק לפני שבועיים היה אמור לצאת לארה"ב, בתקווה למצוא תרומת ריאות, אבל ערב הנסיעה התמוטט, והובא לבית חולים במצב קשה.
בני משפחתו תלו את כל תקוותם בחולה אחרת, שאושפזה בבית החולים כמה ימים לאחר מכן, לאחר אירוע מוחי. הרופאים קבעו כי מתה מוות מוחי. בשעות הערב של יום חמישי שעבר פנו הרופאים לבני משפחת החולה, אישה דתייה, וביקשו את הסכמתם לניתוח. בניה התייעצו עם רב ליטאי שהיה מקובל עליהם. הוא אסר בתוקף לקצור את ריאות האם, וקבע כי יהיה זה מעשה רצח. בשעת לילה מאוחרת גייסו חבריו של טרייטשיק קבוצה של רבנים ועסקנים כדי להביא לפסיקה אחרת, והגיעו עד ביתו של הרב עובדיה יוסף בירושלים.
בין הרבנים יש ויכוח בשאלה, מתי מותר לקחת אברים. בעוד שהרבנים האשכנזים, ובראשם הרב יוסף שלום אלישיב, אוסרים לקחת אברים גם מאדם שמוחו מת, ורואים בכך "שפיכות דמים", יש רבנים שמתירים זאת בתנאים מסויימים. כאלה הם הרב הראשי שלמה עמאר, והרב עובדיה יוסף.
ביום חמישי בלילה הופנתה השאלה לאחד מבניו של הרב עובדיה יוסף, שהוא רב מוכר; אך הוא אמר לפונים שאביו לא ייתן להם תשובה חיובית. הוא אמר שנכון שזה לא רצח, אבל שהוא לא יכול להתיר את ההשתלה. "אני לא יכול להתווכח עם זה", אומר הבן. אי אפשר לצפות מרב רק שייתן הרגשה טובה".
הניסיונות למצוא פוסק הלכה (רב) שיתיר את ההשתלה ויהיה מקובל על משפחת החולה נמשכו עד 2 בלילה, ואז היא מתה. רייטשיק המשיך לחיות עד יום ראשון בבוקר, ואז מת גם הוא.
ד"ר מרדכי הלפרין, הממונה על אתיקה רפואית במשרד הבריאות, אמר שהרב עובדיה יוסף לא חזר בו מפסק ההלכה. מה שקרה כאן היה שהאישה נפטרה לפני שהספיקו לעשות את הבירורים הנדרשים."
- מדוע מת הרב?
- האם נכון היה לתת לרב טרייטשיק למות?
- כיצד היית אתה נוהג?
למי היית נותן קדימות: לאדם שמת מוות מוחי, או לאדם חולה שאפשר להציל את חייו?
– למעשה, זה אותו מיקרה כמו זה של סיוון, בנה של אירית. אבל במקום שלחילוניים לא הייתה בעיה, לדתיים – הייתה; והם לא העיזו לתת לה פתרון.
- הרבנים האוסרים על קצירת אברים- מהו סדר העדיפויות שלהם? מה חשוב בעיניהם , ומה פחות חשוב?
- מדוע בעצם הם אומרים זאת?
– כי מבחינתם, כל עוד הלב פועם, האדם עדיין חי; ומי שלוקח את אבריו הוא רוצח.
- האם זה נכון?
– לא. מוות מוחי הוא מוות לכל דבר, חוץ מן העובדה שהלב עדיין פועם. כלומר: זהו וויכוח בין הדת לרפואה; בין מסורת שמקורה בימי בית שני, לבין המדע של היום.
- מה יכול היה לשנות את המצב?
– רב שייקח אחריות, ויפסוק שמותר לקצור את הריאות.
- מה ההסבר לפער של תפיסת המוות, בין הרופאים לרבנים?
– הרבנים מקבלים את השקפתם מהתלמוד. בתקופה ההיא, עדיין לא הייתה מכונה שיכולה לשמר את הגוף, אחרי מוות מוחי. אבל את מה שהיה נכון אז, הם מנסים ליישם להיום, למציאות שונה לגמרי. למעשה, הם אונסים את המציאות, ומביאים לאובדן חיים.
- מה שקבע את מותו של הרב רייטשיק היה החוסר בזמן. לרבנים נדרש זמן לברר את השאלות ההלכתיות הקשורות בבעיה. מול חיי אדם, עמד הבירור ההלכתי על כל פרטיו. זה היה נכון לנהוג כך, בעיניכם?
– כיצד זה נראה על רקע הפסוק: "כל המציל נפש מישראל, כאילו הציל עולם ומלואו"?
- במקרה של הרב טרייטשיק, קרוביה של האישה נמנעו מלקבל על עצמם אחריות, ואמרו: "לא אנחנו נחליט – הרב יחליט". אתם מקבלים עמדה כזאת?
אלון ברנר- תורם כליה
אלון ברנר: 052-7950705
שאלות לאלון ברנר
- כשכורתים כליה, זה לא מפחית את תפקוד הכליות?
- מי היה האיש שלו תרמת כליה?
- מה אמרו על כך אשתך, הוריך?
- היו לך ספיקות?
- זה פגע בכושר שלך?
- מה אתה חושב על רבנים שמסרכים להתיר קצירת אברים?
- נתקלת באנשים שחוששים מקצירת אברים?
- מה אתה אומר להם?
- לדעתך, תרומה כזאת צריכה לקבל פיצוי כספי גבוה?
- איך הרופאים קיבלו את המעשה שלך?
שיעור על אלון ברנר, ועל תרומת אברים
א. אלון ברנר
- האם הפגישה עם אלון ברנר נתנה לכם משהו? שינתה משהו?
- אלון אמר: "אחרי שתרמתי, אני מרגיש פי 3 טוב מאשר קודם." למה?- כי הוא הציל חיי אדם. ו"כל המציל נפש אחת, כאילו הציל עולם ומלואו."
- אתם יכולים להבין את הרגשתו?
- האיסור על מכירת וקניית אברים בישראל: למה הוא קיים?
– כדי שלא ייכנסו רמאות ולחץ וכפייה לשטח הזה. זה חור שקורא לגנב. בסין, לוקחים אברים מאסירים בכפייה, כדי להשתילם. זה יכול לקרות גם במקומות אחרים.
– סיבה שנייה: כדי לא לאפשר לעשירים מה שלא מתאפשר לעניים. למעשה: כדי לא לאפשר לעשירים לחיות יותר, רק בגלל שיש להם כסף.
אבל, כפי שאלון סיפר, רופאים שוברים את ההוראה הזאת, ומשתילים גם אברים קנויים.
זה נכון לעשות כך?
ב. גמר הדיון על הרב רייטשיק
הרב, בנו של הרב עובדיה, לא הסכים להתיר השתלה, ואמר שגם אביו לא יסכים – כי זה דבר שצריך להתעמק בו, לבדוק בהלכה, וזה ייקח זמן.
- מה דעתכם על כך?
זה מסתדר עם האמירה: "כל המציל נפש אחת – כאילו הציל עולם ומלואו?"
ג. איסור על אפלייה בין לבנים לצבעונים בבריטניה
- אתם זוכרים מה אמרו אירית ואלון על תרומת אברים לערבים, וקבלתם מערבים?
-אסור להפלות, ואין שום אפלייה.
- מה דעתכם על כך?
הנה קטע על מקרה שקרה בבריטניה: קריאת הקטע.
- מדוע לדעתכם אסור להפלות?
א. כי כולנו – הם ואנחנו – בני אדם.
ב. כי אם נפלה, ניפגע מכך (וגם הם ייפגעו). למשל: אם יהודי (או ערבי) יהיה זקוק לכליה או לריאות או ללב, ולא יהי באותו זמן תורם מבני עמו.