צרו קשר

    ּ

    מקרה הרצח של הנער יבגני

    תקציר:

    מדוע אנשים מסתכסכים ונוהגים באלימות?

    תלמידים יספרו על מקרים שראו.

    קריאת מאמר על סכסוך בין נערים שהסתיים ברצח, ושיחה עליו – ועלינו.

    האם ניתן למנוע סכסוכים אלימים?

    המטרות:

    לברר כיצד יכול היה להתרחש רצח כזה, והאם ניתן היה למונעו.

    השיעור:

    ריב – סכסוך בין אנשים: מה יכולה להיות סיבה לריב?

    שמעתם או ראיתם או השתתפתם בריבים שהגיעו, או יכלו להגיע, עד מכות. מה קרה שם, בריב שאתה זוכר. מדוע פרץ הריב?

    • לספר.
    • באיזו מידה עלבון הוא סיבה לריב?
    • קריאת המאמר על רצח הנער יבגני, עד "השתוללות רצחנית". לא להזכיר את הרצח.
    • נסו להכניס את עצמכם לנעליים של אלי, המופנם, הדחוי, השמן. כיצד הייתם מגיבים?
    • תשובות; דיון.
    • המשך הקריאה, עד סוף הפסקה החמישית בפרק: "כשפונה לבית החולים כבר היה ללא רוח חיים".
    • מה השאלות שעולות מהמקרה הזה?

    – כיצד קרה שאביו מוכה ההלם, אומר עליו שהוא "מופרע, אבל לא עבריין"?

    ייתכן שאלי, שאף פעם לא חייך, ושבוודאי ספג כבר הערות על מראהו ועל האופי שלו, התמלא פגיעות ועלבונות שכבש בתוכו, עד שכבר לא יכול היה להכילם, וזה התפרץ בצורה נוראה. בראש שלו היה דבר אחד בלבד: נקמה. זה התמקד ביבגני; אבל מאחורי יבגני עמדו בוודאי אין- סוף של השפלות שהוא זכר, אבל לא הגיב עליהן. עד כמה הוא היה בודד אפשר לשמוע מהמורה שלו, שכאילו היא המבוגר היחיד שהתעניין בו.

    • האם זה קורה גם לנו, שכאשר פוגעים בנו, איננו מסוגלים להפעיל שיקול דעת, ומגיבים בתוקפנות, ואף באלימות? האם אפשר ללמוד משהו מהמקרה הזה- מה כן לעשות, ומה לא?
    • ודאי שמעתם את האמירה, שאם אתה נסער ופגוע, ספור עד עשר לפני שתגיב. מדוע?
    • וכיצד נהגו בני חבורתו של אלי?

    – הם שיתפו פעולה באופן מלא ברצח, מבלי אפילו שראו וידעו מה שקרה. כיצד אפשר להסביר זאת?

    – קשה מאוד, גם כי איננו יודעים עליהם כלום. אבל דבר אחד ברור: הם היו ספוגי אלימות ומנותקים מהחברה.

    • ומה לגבי שמונת העדים למעשה, שעמדו מהצד ולא עשו דבר? האם היה להם חלק במה שקרה?

    – כן. זה כמו לראות אדם טובע ולא לבוא לעזרתו. אילו היו מתערבים, אולי היו חוטפים קצת, אבל היו מונעים את הרצח. אבל- הם פחדו, וכל אחד מהם חשב: "טוב שזה לא אני".

    • האם ילדים כאן היו נוהגים אחרת?

    קריאת הקטע האחרון: "היטלר הופיע בחלום".

    רצח הנער יבגני

    ידיעות, 11.6.99. יעל גבירץ וישראל מושקוביץ

    • האם יש אלימות כאן, בבית הספר?
    • לספר על מקרים שקורים.
    • האם אפשר להפסיק אלימות?
    למעלה

    השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

      ּ