צרו קשר

    ּ

    מערך שיעור-חבלי משיח

     

    חבלי משיח

     

    המטרה:

    לשלול את ההסתמכות על כוח עליון

     

    1. השיעור:

     

    השמעת השיר של נעמי שמר: "חבלי משיח".

    * מה הם "חבלי משיח"?

    חבלי משיח ביהדות הם הייסורים שיקדמו לבואו של המשיח.

    * ומיהו המשיח?

    לפי האמונה היהודית, באחרית הימים יופיע אדם כשליחו של אלוהים, והוא יביא גאולה ליהודים, יילחם עם שונאי ישראל וינצח אותם, ויהפוך את העולם לעולם טוב, בו ימשלו רק צדק ומשפט.

    הרמב"ם כתב: "אני מאמין באמונה שלימה בביאת המשיח, ואף על פי שיתמהמה, אחכה לו בכל יום שיבוא."

    (לפי ויקיפדיה).

    לפי האמונה, הוא יבוא על חמור לבן; אך איש אינו יודע מה דמותו, ומתי יבוא.

    * מה הבעייה עם זה?

    דיון.

    הבעייה: זוהי הזמנה לניצול לרעה של האמונה הזאת. כל אחד יכול לבוא ולהכריז על עצמו כמשיח.

    * לחלק לכל תלמיד את הכרוז.

     

    * קריאת הכרוז על בוא המשיח.

    הארץ, 15.4.22. עם קיצורים.

     

    בקרוב ינהיג את ישראל המשיח

    (אין שם של המחבר)

     

     

    שאלות ותגובות על הכרוז:

     

    * למה אין שם של מחבר על הכרוז?

    * דיון.

    – המחבר לא רוצה שידעו מי הוא; לא רוצה שיפנו אליו שאלות או שיבקשו הוכחות. זה יכול להכשיל אותו.

     

    * מדוע צריך לצעוק (עם הילדים) למשיח שיבוא?

    * דיון.

    – כנראה שאלוהים לא מספיק חזק, וצריך לעזור לו. וכאשר הצעקות נעשות בציבור, הן מידבקות, והביטחון בבוא המשיח גדל, כי כולם מאמינים בבואו.

     

    * מה הקשר בין תמונות האנשים שמופיעות בסוף הכרוז, לבין תוכן הכרוז?

    * דיון.

    -לכאורה, אלה חכמים שבישרו על בוא המשיח. אבל רק אחד מהם – כדורי- מוזכר בכרוז. האם הם קשורים לבוא המשיח? איננו יודעים.

     

    לפי הכרוז, הרב כדורי הכריז כבר לפני 17 שנה שהמשיח נמצא ופועל בתל אביב. אם הוא יודע זאת, מדוע לא אמר את שמו, והיכן הוא גר?

    ועוד: אם המשיח נמצא בינינו כבר 17 שנה, מדוע לא התגלה? האם ייתכן שיעברו עוד 17 שנה, והוא לא יופיע? ואולי 70 שנה? ואולי 700?

     

    בקיצור, זהו כרוז חסר שחר, וחסר כל קשר לעובדות. כרוזים כמו זה מופיעים מדי פעם בעיתונות- והמשיח לא בא, ולא מטלפן. דרך אגב: הרמב"ם באמת האמין במשיח, אבל הוא לא העלה בדעתו לקבוע את זמן בואו.

     

    * האם שמעתם שאדם באמת הוכרז כמשיח?

    * דיון.

    הסיפור על שבתאי צבי ( מקוצר, לפי ויקיפדיה):

     

    שבתי צבי נולד באיזמיר (תורכיה). בערך בגיל 20 הוא החל להתבודד ולעסוק במיסטיקה ובקבלה, ולהסתגף. באותו זמן (1648) פרץ גל נורא של רדיפות יהודים באוקראינה, שבו ניספו רבבות יהודים (גזירות ת"ח ות"ט). שבתי צבי חווה אז התקפים נפשיים חזקים, ותוך כדי כך שמע קול האומר לו שהוא המשיח. בתלמוד נאמר שבימות המשיח יבוטא השם המפורש של אלוהים (יהוה) ככתבו; ושבתי צבי, בהאמינו שהוא המשיח, החל לבטאו בקול רם. באחד הימים עלה עם תלמידיו על גבעה וניסה לעצור את מהלך השמש, כפי שעשה יהושע בן נון. רבני איזמיר, שלא יכלו לסבול עוד את מעשיו יוצאי הדופן, גירשו אותו מן העיר. במשך כמה שנים הוא נדד מעיר לעיר, ורכש מאמינים רבים. על יסוד מדרש קדום, שבימות המשיח יותרו איסורים הלכתיים, הוא החל לשנות את סדר המיצוות. הוא סידר לעצמו סדר נישואין, כאשר הכלה היא ספר תורה, כביכול המשיח הוא בעלה של התורה. כאשר ישב בסוכה, חגג בה את ליל הסדר וקרא בתיקון ליל שבועות.

    בינתיים גדל בירושלים, ואח"כ בעזה, צעיר בשם נתן העזתי. הוא התעמק בספרי מיסטיקה וקבלה, וסיפר על חזיונות וחלומות שפקדו אותו. יום אחד התגלתה לו בחלומו דמותו של שבתי צבי, ונאמר לו שזה המשיח. נתן העזתי היה דמות נערצת ומשפיעה. הוא הציג עצמו כנביא המנבא את בוא המשיח. הוא כתב מכתבים לכל התפוצות, בהם ניבא את בוא המשיח. "אחינו בית ישראל", כתב; "להוי ידוע לכם שנולד משיחנו, נקרא בשמו שבתי צבי, אשר במהרה תגלה מלכותו, וייקח כתר מלכות מראש מלך ישמעאל וישים על ראשו, והמלך יילך אחריו כעבד כנעני, כי לו המלוכה".

    איגרותיו של נתן העזתי התקבלו בשמחה עצומה, והעלו ציפיות לביאת המשיח בכל קהילות ישראל. תנועת תשובה המונית התעוררה בארץ ישראל וסחפה גם את יהדות התפוצות. יהודים רבים בעולם מכרו את נכסיהם, ועסקו בתפילות ובסיגופים בציפייה להופעת שבתי צבי שיעלה את העם לארץ ישראל. נשים וילדים רבים התנבאו על משיחיותו של שבתי צבי ועל הגאולה הקרובה.

    שבתי צבי שב לאיזמיר, ושם, בעזרת תומכיו הרבים, דיכא את הרבנים המתנגדים לו, ומינה את תומכיו למלכים על חלקים רבים בעולם. ואז יצא לקושטא, כדי להסיר את כתרו של הסולטן ולמלוך תחתיו. הוא נאסר, אבל מאמיניו שיחדו את הסוהרים, ואלפים נהרו אליו בהערצה, והביאו לו מתנות.

    הוא הובא למשפט בפני מועצת הסולטן, ובו הכחיש כל קשר לתנועה המשיחית. אולם הסולטן, שראה בו סכנה, אילץ אותו לבחור בין מוות ובין התאסלמות. שבתי צבי בחר בהתאסלמות. מעשה זה היכה בתדהמה את העולם היהודי, ורוב מאמיניו חזרו בהם מאמונתם בו, והתייאשו ממנו. ובכל זאת, היו רבים שהמשיכו להאמין, אך שמרו את אמונתם בסוד, במשך מאות שנים.

     

    * האם אפשר ללמוד משהו מפרשת שבתי צבי?

    * דיון.

    האמונה במשיח היא כה חזקה ומושרשת בעם, שהיא עלולה לעלות ולשנות סדרי בראשית. כאשר זה קורה, זוהי סכנה לעצם הקיום של העם.

    במשך השנים צצו כמה אנשים שהכריזו על עצמם, או הוכרזו, כמשיח. הידוע שבהם, מלבד שבתי צבי, הוא בר כוכבא, מנהיג המרד נגד הרומאים. גדול החכמים אז, רבי עקיבא, תמך בו, וזה סחף את רוב העם. בתלמוד מסופר על ויכוח בין שני חכמים. רבי עקיבא, כשהיה רואה את בן כוזבה (בר כוכבא), היה אומר: "זהו מלך המשיח". אמר לו רבי יוחנן בן תורתא: "עקיבא, יצמחו עשבים בלחייך, ועדיין בן דוד (המשיח) לא יבוא.

    המרד נכשל, ומאות אלפי יהודים מצאו בו את מותם. מאות אלפי אחרים נטשו את הארץ והלכו לגלות.

    * האם זה יכול לקרות גם היום?

    *דיון.

    -בוודאי. יש אלפים, ואולי עשרות אלפים, המאמינים בכך.

    * מה הבעייה עם זה?

    * דיון.

    – זוהי אמונה המתעלמת מהמציאות, ומכחישה אותה. כביכול יש כוח עליון הפועל לצידנו, ומשנה את ההיסטוריה לטובתנו. בגלל האמונה המשיחית, אנו נתונים בסכנה של התפרצות משיחית חדשה, שעלולה להביא עלינו אסון.

     

    ב. פגישה עם מאמין משיחי

     

    כאמור, יש משיחיים רבים; אבל אני מניח שתהיה בעייה למצוא ולהזמין אחד לכיתה. אם תצליחו- טוב מאוד.

     

    למעלה

    השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

      ּ