לעג
המטרה:
להגדיר לעג
לברר את מרכיביו ואת השלילה שבו
השיעור
* מהו לעג?
* מה מבדיל לעג מצחוק שצוחקים על אדם?
דיון.
– הלעג בא לפגוע, להכאיב, להשפיל. יש הבדל בין לעג להתבדחות. אפשר להתבדח על חשבון חבר, מתוך חברות ורצון לצחוק, לא להכאיב.
* למי לועגים?
* דיון.
–לאדם שרוצים להשפילו.
* נקרא ונדון בשני קטעים.
א. אלימות מילולית כלפי מורה בשיעור "זום"
מהאינטרנט. Mako. N12. בקיצור ובעריכה.
התקרית התרחשה ב-6.11.20.
בשיעור שהיה השבוע ביוקנעם, דיברה המורה, ותלמיד חיקה אותה: "אני אני אני…גמגמי ברור, יא מפגרת." תלמידים אחרים העירו לו: "אתה לא במיוט, איזה מטומטם". התלמיד הגיב בזעקת שבר: "אוי אלוהים!"
התלמיד התנצל כמה פעמים בפני המורה. אבל תלמיד אחר צילם והקליט את האירוע והפיץ את הסרטון. המנהלת כתבה על כך להורים, והוסיפה שהיא מבקשת לדעת מי עשה זאת, לשוחח איתו, ולהביאו להתנצל בפני המורה. "לצערי", כתבה, "אם לא אקבל שם של מי שעשה זאת, המורה תגיש תלונה במשטרה ואז כל קבוצת הלימוד תוזמן לחקירה וחבל."
שאלות:
* האם אתה מסכים עם המנהלת, שהמעשה החמור הוא של התלמיד שצילם והפיץ את הסרטון?
* אם היו תלמידים שידעו מי צילם והפיץ– האם היו צריכים למסור את שמו?
ב. פגישה עם מפגרת
ליאת קיסלוביץ, שחקנית, התחפשה לנערה מפגרת בשם מיטל, כדי לראות מה יהיו התגובות של אנשים.
הקטע– עם קיצורים ועם שינויים במילים.
לכל אחד דף עם הסיפור.
הגרועים ביותר היו בני הנוער, שדחו את מיטל והתלוצצו על חשבונה. חיוכה הגדול ורצונה לזכות בחברה רק הגבירו את הבדיחות.
כמה תלמידי תיכון מרמת השרון מחכים להסעה הביתה בתום יום לימודים. מיטל מתקרבת אליהם עם כתובת שהיא מחפשת ברחוב קרוב. הבנים מצחקקים כבר מרחוק. מיטל מגישה להם את הפתק, ושואלת: "איפה זה?" "שם", מראה אחת הבנות באצבע, ומצביעה על הכיוון ההפוך, בעודה עוצרת את צחוקה. מיטל מבולבלת. "הנה, את רואה אוטו לבן? לכי אחריו." מיטל הולכת בכיוון שקיבלה. הבנות משועשעות. "לא, לא לשם. לשם!" היא לא טורחת לקום ממקומה ולעזור.
מכונית אוספת את הנערים. היא חולפת על פני מיטל בצפירות חזקות. שלושת הבנים מוציאים ראש מהחלון ומשחררים צחוק גדול.
ברכבת מתל אביב לנתניה. שתי בנות ושני בנים, כבני.נות 13, יושבים יחד. מיטל יושבת לייד המלווה שלה בכיסאות לייד, משתדלת נואשות להתיידד. "אני רוצה גם כזה", היא מצביעה על כובע נייר ממזללת המבורגרים, שחובשת אחת הנערות. חברתה מפנה את ראשה לחלון, מכסה בידה את הצחוק שחונק אותה. הם מתלחשים. איך קוראים לך? שואלת מיטל. החברה כבר לא מתאפקת, ופורצת בצחוק ענק.
מיטל ממשיכה בשרשרת השאלות שלה. הנערה לא עומדת בזה. "בואו נעבור", היא מבקשת מחבריה. "למה?" שואל אחד הבנים. "ככה", היא עונה. אחר כך, לייד הדלת, הם מצחקקים ומחקים אותה: "איך קוראים לך? לאן אתם נוסעים?" מתעלמים מדברי הנער שאומר בקול מבוייש, "זה לא יפה".
בקו 26, בתל אביב, נוסע קורא ספר באנגלית ומרכיב אוזניות גדולות.
"מה אתה שומע?" מתעניינת מיטל.
"מוזיקה".
"שיר?"
"שיר".
"איזה שיר?"
"לא יודע".
בקו 501, בכביש החוף, האוטובוס צפוף . לייד מיטל יש מושב פנוי, אבל איש אינו רוצה לשבת שם. אבל במקומות אחרים, שתי נוסעות מתייחסות אחרת לגמרי.
ברכבת, איריס נתנה למיטל מיוזמתה במבה, חיבוק גדול ונשיקה, ציירה לה במחברת שמיים, אדמה ופרחים, וכתבה לה: "את מיוחדת מאוד, מקרינה חום ואהבה. תצליחי בכל מעשייך, והישועה תבוא מהר." ובקו 26 בתל אביב, הסטודנטית דנה השאילה למיטל הנרגשת את האייפוד שלה, הסבירה לה איך עוברים משיר לשיר, ניסתה להבין מה גורם לה שמחה מיוחדת, והיתה מאושרת כשהצליחה לשמח אותה ולגרום לה למחוא כפיים. כשירדה מהאוטובוס היה על פניה חיוך גדול, של אדם שהצליח, כמעט בלי מילים, לנגוע באדם אחר.
שאלות
* בחר לך דמות אחת בסיפור.
* מה קירב/דחה אותך בדמות הזאת?
* מדוע רוב האנשים התייחסו כפי שהתייחסו למיטל?
* מה הדבר הכי מכוער שקרה בסיפור?
* אילו מיטל הייתה מופיעה בכיתה שלכם, איזה יחס היא הייתה מקבלת?
* מדוע היחס של איריס ודנה היה כל כך שונה?
* מה לדעתך הייתה מטרת ליאת, ששיחקה את מיטל, בסיפור הזה?
* האם היא הצליחה?
דיון.
הסיפור על הלוקס
דן בן אמוץ וחיים חפר: ילקוט הכזבים. האופי של מרדוך.
לכל אחד דף עם הסיפור. קריאה.
* האם זה סיפור על לעג?
–לא. זו בדיחה חברתית. מותר להניח שכך גם קיבל אותה מרדוך.
האם למרדוך אין אופי?
– זה לא שייך לעניין. זה חלק מהבדיחה.