1.צניעות ויוהרה
המטרה: להמחיש את הצדדים היפים של צניעות, לעומת יוהרה.
השיעור:
* לכתוב על הלוח: "צניעות"
* אתם מכירים מילים נרדפות לצניעות?
– פשטות
– כבוד לאחר
– הסתפקות במועט
– לא להתבלט
* ומה ההיפך מצניעות?
– יוהרה
אמירות על יוהרה וצניעות
* כל אחד מקבל דף עם האמירות.
חלוקת הכיתה לקבוצות של 3 . כל קבוצה מקבלת שתי אמירות.
* הקבוצה תסביר לעצמה את האמירות, ותקבע את דעתה עליהן.
* במליאה, כל קבוצה תציג את אמירותיה, תסביר אותן, ותאמר את דעתה עליהן.
* דיון- אם יש צורך.
האמירות:
* הפגיעה היא תרופתה של גאווה שנפגעה
* הוא דומה לתרנגול שחושב שהשמש עולה כדי לשמוע אותו
* גאווה הניזונה מהבל לוגמת בוז
* הו גאווה! עד כמה את מכשילה אותנו
* יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך
* איזהו מכובד? המכבד את הבריות
* האדם צריך תמיד לדבר בנחת; להתבייש מכל אדם; להחשיב כל אדם כגדול ממנו
* ענווה היא תכונת נפש שבה האדם מרגיש עצמו
כשווה בין שווים ואינו מרגיש חשוב ונישא מאחרים
* מי שמשתתק ראשון בוויכוח ראוי יותר לשבח
* הגאוותן שונא גאווה אצל אחרים
* קנאה וגאווה טפשית שולטות כיום בחיינו
* כשהגאווה מתרבה, המזל פוחת
* האדם צריך לדבר תמיד בנחת; להתבייש מכל אדם, ולהחשיב כל אדם כגדול ממנו
הסיפור על רחל ור' עקיבא:
לחלק לכל אחד את הדף עם הסיפור.
* קריאת הסיפור תוך כדי הסבר של המילים הקשות.
* לספר את הסיפור ברצף.
* מי גיבור הסיפור?
* דיון.
לדעתי, רחל. היא, ביתו של איש עשיר מאוד, בחרה דווקא ברועה פשוט. לה היה חשוב לא העושר והכבוד, אלא האנושיות והחוכמה; והיא הקריבה הרבה לשם כך.
השמעת השיר של דליה רביקוביץ על רבי עקיבא.
רבי עקיבא
רבקה זוהר
מילים:דליה רביקוביץ'
לחן: מוני אמיריליו
(המילים לשיר נמצאות באתר שירונט)
קריאת קטע מהמאמר של אשר שכטר
לפני הקטע על התערבות ההורים- להפסיק, ולשאול: כיצד יגיבו ההורים?
* השערות.
* המשך הקריאה.
* מה היה סדר העדיפויות של הזוג, ומה- של ההורים?
* מה סדר העדיפויות של רוב האנשים: כמו של הזוג, או כמו של ההורים?
* מה סדר העדיפויות הנכון, לדעתכם?
2.הכסף יענה את הכל?
המטרה: להסכים שיש דברים שאסור לעשות, גם בשביל כסף.
השיעור:
* לכתוב על הלוח: "בעד כסף- אעשה הכל".
* אתם מסכימים עם האמירה הזאת?
* יש משהו שלא תעשו בעד כסף?
למשל: רצח? גניבה? ריגול? הפקרה של חבר?
* דיון.
* קריאת הקטע על שרון.
* איך נראה לכם המעשה שלה?
* הגבול שלה היה, שהיא לא תיהנה מהמעשים שלה. זה נראה לכם גבול נכון?
* שרון היא זונה?
3.תרבות הצריכה
המטרה: ביקורת על תרבות הצריכה
1.סרטון: תרבות הצריכה
You tube-משרד החינוך
מה ראינו בסרטון?
– בחורה מסתכלת ברשימת הדברים שהיא רוצה. בכל פעם החפץ מופיע, והחפצים נערמים עליה.
* מה היא עושה עם החפצים?
– כמעט כלום. מעיפה מבט- וחוזרת לרשימה. בסוף, היא כמעט טובעת בערימה שאין לה בה שימוש.
* אתם מכירים את התופעה של אנשים שקונים דברים שאין בהם צורך?
* למה אנשים נוהגים כך?
2.סרטון: תרבות הצריכה
You tube: אזרחים למען הסביבה
* לפי הסרטון, למה אנשים קונים מעל למה שהם צריכים?
– כי הם מרגישים חוסר.
* ומי זה "הם"?
– "הם"- זה אנחנו. זה מה שמאפיין אותנו כחברה: צורכים בלי מידה.
* מה פירוש "אני קונה, משמע אני קיים"?
– הקנייה- העלאת רמת החיים- היא מרכז החיים שלי.
* ומה הדרך שהם מציעים?
-לחיות יותר בפשטות. לצרוך פחות; להתלבש יותר בפשטות; לאכול אוכל יותר פשוט; וכו'.
* איך זה נראה לכם?
* קריאה משותפת של המאמר על תרבות הצריכה.
איך התפתחה תרבות הצריכה?
שאלות לעבודה עצמית:
- מהי תרבות הצריכה?
- כיצד דוחפים התאגידים הגדולים לצריכה מוגזמת?
- מה הם "קורבנות האופנה"?
- כיצד משפיעות הפרסומות על האדם?
- כיצד משפיעה תרבות הצריכה על כדור הארץ?
שאלות ודיון:
* תשובות על השאלות לעבודה עצמית.
* ואיך נוהגים במשפחה שלך?
* האם את(ה) מושפע מהאופנה?
* "צריך- ורוצה": מה ההבדל?
– צריך- זה מה שבאמת משמש אותך.
רוצה- זה מה שמתחשק לך באותו רגע.
* אתם נכנסים לסופר- בשביל מה?
– בשביל לקנות מה שאתם צריכים.
* ועם מה אתם יוצאים מהסופר?
– במקרים רבים: עם מה שאתם צריכים- ועם מה שרציתם באותו רגע.
* מי חושב שלגביו, האמירה הזאת נכונה?
* צפייה בסרטון "כמעט בלק פריידיי" (ביו טיוב).
* כשתחזור הביתה, בחר מתוך הבגדים שלך משהו שאינך צריך (אם יש). למחרת, הבא אותו לשיעור.
למנחה: יש בוודאי מקום שבו נאספות תרומות לנצרכים. את מה שהביאו התלמידים- לשנע לשם.
4. תרבות יוצרת
המטרה: להמחיש תרבות של יצירה.
בעייה:
לא הצלחתי להעביר את הסרטון מהטלפון למחשב.
אני מניח שרבים קיבלו את הסרטון הזה בטלפון. הסרטון מראה סופר, שאחד העובדים בו מתחיל לשיר אריה ידועה מאופרה. אחרי רגע של מבוכה, אחרים מצטרפים, עד שבסוף כולם שרים או מקשיבים לשירה.
מחברים את הטלפון למקרן, ומקרינים את הסרטון.
- ש.)
הסרטון על השירה ב סופר.
* מה ראיתם בסרטון?
– בתחילה, כולם באים בשביל לקנות. אבל לתוך זה נכנסת פתאום השירה של אחד; וזה מפתיע ומבלבל, כי זה לגמרי לא שייך. אבל אז מצטרפים לזה שניים או שלושה, ואז- כולם; ופתאום משתנה זווית הראייה, ומה שהיה לפני רגע זר ושונה, נעשה מובן מאליו ונעים. יש כאן התנגשות של שתי תרבויות: תרבות הצריכה, והתרבות הרוחנית של השירה.
* מה גרם להם ליהנות כך מהשירה?
– הקול היפה והחזק של הזמר
– הם הכירו את הקטע
– הרגשת היחד וההתעלות
* אתם מכירים את ההרגשה הזאת?
* אתם זוכרים מתי הייתה לכם הרגשה כזאת?
* קריאת הקטע על השירה ב"בקעת כנרות" ( לכל אחד דף עם הקטע):
* הייתם רוצים לנסות שירה ביחד- בעצמכם?
אם התשובה של הרוב היא לא, מפסיקים את הכיוון הזה. אם התשובה של הרוב היא "כן", כפי שאני מקווה, אז המטרה היא להכין שיעור שירה.
שיעור כזה צריך להכין היטב; לסמוך מה שפחות על הספונטאניות.
1.לשאול אותם האם הם מכירים שירים. למשל:
כאן ביתי אל מול גולן
על ראש הברוש שבחצר
שם הרי גולן, הושט היד…
התשמע קולי רחוקי שלי
רוני
רוצי שמוליק
באביב את תשובי חזרה
שיר הפו"שים ( את זמר הפלוגות…)
או שירים אחרים שאפשר לשיר ביחד.
2.לבקש שיכינו, בקבוצות קטנות, שירים שהם מכירים- שאפשר לשיר יחד ( רוב השירים המקובלים היום אינם כאלה).
3.להכין שירון עם המילים של השירים
4.לשאול אם יש ביניהם או בין ההורים שלהם מישהו שיכול ללוות שירה עם גיטרה.
5.לרכז את אלו שאוהבים לשיר, כדי שיובילו את השירה.
בפתיחת שיעור השירה, להזכיר ששוחחנו על שתי תרבויות: התרבות הפסיבית של צריכה, ותרבות פעילה של יצירה.
ה.שיעור של שירה.
בהצלחה!