צרו קשר

    ּ

    הרפורמה המשפטית

    פתיחה

    זה כבר יותר מ-8 חודשים שהארץ עוברת זעזוע קשה. מה קרה כאן?

    * דיון.

    * הוספה לדברי החניכים. הרחבה.

    * מה זאת "רפורמה"?

    * דיון.

    מילון אבן שושן: תיקון יסודי בתחום מסויים.

    * באיזה תחומים דורשת הקואליציה או מבצעת שינויים?

    – במשפט; בחינוך; בתרבות; בתקשורת; בממשל; ביחס למיעוטים; במשטרה; בכוחה של הממשלה, ועוד.

    * האם זה תואם את ההגדרה של "רפורמה"?

    – לא. מדובר על שינוי רחב בהרבה; שינוי כולל. בנוסף, רפורמה היא תהליך מוסכם, שקט וממושך. כאן הכוונה הייתה לבצע שינוי חד, פתאומי, שהיה, והינו, מנוגד לרצון רוב העם. "הרפורמה המשפטית" נהגתה על ידי יריב לווין, ונתמכה על ידי נתניהו. היא תואמה בחשאי, ולמעשה לא התקיים עליה דיון ציבורי, עד להצגתה על ידי לווין בינואר 24. נתניהו חשב שהיא תעבור בקלות, אבל היא נתקלה בהתנגדות אדירה של מאות אלפים, שיצאו למחאה ברחובות ובצמתים. לכן עד כה הועבר רק סעיף אחד שלה, שגם עליו הוגשו התנגדויות.

    מה הייתה מטרתם של לווין ושל נתניהו?

    – המטרה הייתה לשנות את המערכת המשפטית, כך שהקואליציה תשלוט בה. כלומר: לא יהיה פיקוח של המערכת המשפטית על החלטות הממשלה. כפי שאמר יריב לווין: זו לא תהיה דמוקרטיה.

    מדוע פיקוח הוא כל כך חשוב?

    – כי ללא פיקוח, הממשלה עושה כרצונה, ויכולה להרוס את הדמוקרטיה. למשל: לפטר מהתקשורת אנשים בעלי עמדה ביקורתית עליה, ולמנות במקומם אנשים שתומכים בה. או: למנות שרים שהם עבריינים (דרעי); או להפלות בין מגזרים (למשל: המתנחלים והחרדים, שמקבלים תמיכות גדולות מאוד, על חשבון כלל הציבור). רבים בקואליציה רוצים לפטר את היועצת המשפטית, גלי בהרב מיארה, מכיוון שהיא שומרת על החוק, ואינה מאפשרת לממשלה לפעול לפי ראות עיניה.

    מגנה בחריפות את המדיניות האנטי דמוקרטית; ומעמדנו בעולם מתערער.

    * האם תהליך דומה קורה גם במדינות אחרות?

    * דיון.

    – כן: זה קורה בהונגריה, בפולין, בהודו, בטורקיה, ועוד. גם שם היו ויש מחאות; אבל אי אפשר להשוות אותן לעוצמה הכבירה של המחאה בישראל.ושם, כמו כאן, זה מביא איתו ירידה כלכלית חדה.

    * מדוע, בעצם, תומך נתניהו במהלך אסוני כזה?

    * דיון.

    א. נתניהו לא תיאר לעצמו שתהיה תגובה כל כך עוצמתית (המחאה). הוא חשב שזה יעבור יחסית בשקט. והאמת היא שכמעט אף אחד לא חזה את העוצמה הזאת, לא כאן ולא בעולם. ישראל הפכה לדוגמה לעולם, כיצד עם מסוגל להיאבק על דבר שהוא מאמין בו.

    ב. נתניהו הוא נאשם שעומד למשפט על עבירות חמורות. אם הוא יהיה הקובע מה נכון ומה לא, הוא יוכל, כראש הממשלה שאין עליו פיקוח, למנות ולפטר שופטים, ולפעול לביטול המשפט שלו.

    החלטה קשה

    * חניכים יזכירו, על מה דיברנו בפעם הקודמת.

    * מדברים וכותבים הרבה על "עילת הסבירות". מהי עילת הסבירות?

    * דיון.

    – עילה היא : סיבה.

    אם בגץ חושב (סבור) שהממשלה קיבלה החלטה לא סבירה, הוא יכול לבטל את ההחלטה הזאת. למשל:

    אם הממשלה מחליטה שאסור לבקר אותה בתקשורת.

    או: אם הממשלה מחליטה לאסור כל התכנסות פוליטית ברחובות.

    האם יש לממשלה זכות להתנגד לכך?

    * דיון.

    – לא. החלטת בית המשפט, היא הקובעת.

    אבל כשאנשי תקשורת שאלו את נתניהו אם הוא יקבל החלטת בית משפט שלא תהיה לרוחו, מה היתה תשובתו?

    * דיון

    – הוא סירב להשיב.

    * מה זה אומר?

    – שהוא איננו מתחייב לקבל מראש את פסיקת בית הדין.

    * מה זה אומר?

    – שכל אחד עושה מה שהוא רוצה. "אין דין ואין דיין".

    אם מפקד המשטרה, לדוגמה, יצדד בנתניהו (הוא לא),

    פירוש הדבר שמבחינתו, מערכת המשפט לא קיימת, והוא ינהג כפי שנראה לו. הוא לא יתחשב בחוקים.

    * מה הדבר שעומד כאן לבחירה?

    – זוהי למעשה בחירה בין משטר לא דמוקרטי שביטל את המערכת המשפטית, לבין דמוקרטיה שמותקפת על ידי הממשלה. זה יכול די בקלות להביא לשפיכת דם.

    * האם קרה דבר כזה בעבר?

    – לא, מעולם לא.

    * מה הבחירה שלכם?

    המחאה

    המטרה: להציג את מטרתה של המחאה, ואת היקפיה

    סרטון המחאה

    מה דעתכם?

    * מי מכם השתתף בהפגנת מחאה?

    * באיזו הרגשה יצאתם ממנה?

    * האם הקהל הזדהה עם הנאומים והסיסמאות?

    * האם זה היה קהל אלים?

    * ועכשיו- למילה אחת, שביבי ועוזריו חוזרים עליה שוב ושוב, כלפי המילואימניקים שהודיעו שיסרבו להמשיך לשרת בצבא. מה המילה?

    -"סרבנים".

    * האם הם באמת סרבנים?

    * דיון.

    * לא, הם אינם סרבנים. להיפך. הם מתנדבים, לאחר שסיימו את שירות המילואים, וממשיכים לתת לצבא מאות ואלפי שעות מזמנם החופשי. אבל כשהם הבינו שהקואליציה חותרת להרס הדמוקרטיה, הם אמרו: "עד כאן. לזה לא ניתן יד"; והפסיקו להתנדב.

    הסרבן האמיתי הוא נתניהו, שכפה על העם תהליך של הרס הדמוקרטיה.

    אז למה הדביקו להם את השם "סרבנים?"

    – כי זו מילה שמכתימה אותם. בינה ובין האמת- אין קשר. הנכון הוא לקרוא להם "אנשי המחאה", או "חיילי המחאה".

    * כיצד משפיעה ההפיכה המשטרית ( "הרפורמה) על מדינת ישראל?

    * דיון.

    – המשקיעים מאבדים אמון בכלכלה הישראלית, והשקל מאבד מערכו לעומת הדולר. ההשקעות הזרות בישראל פחתו ב-62% במחצית הראשונה של 2023 לעומת ההשקעות שהיו בתקופה המקבילה ב-2022 (דה מרקר, 20.8.23). בצבא, אלפי חיילים הפסיקו את התנדבותם, וזה מאיים על כשירות הצבא. נשיא ארה"ב, ביידן, לא הזמין את נתניהו לפגישה, אות להרעה קשה ביחסים בין ארה"ב לישראל; וכך הלאה, כמעט בכל תחום.

    * האם דבר דומה קרה גם במדינות אחרות?

    * דיון.

    – כן; למשל- בטורקיה, בהודו, בפולין, בהונגריה; אבל בשום ארץ אחרת תנועת המחאה לא התקרבה אפילו בעוצמתה למה שקורה בישראל. ישראל הפכה לדוגמה עולמית של מחאה דמוקרטית שההישגים שלה גדולים, בכל קנה מידה. לפי הסקרים בחודשים האחרונים, רוב גדול בעם מתנגד ל"רפורמה", ורוצה להפסיקה. אפילו בליכוד עצמו, יש עליה ביקורת קשה, וירידה של עשרות אחוזים בחברי ליכוד שיצביעו שוב ליכוד.

    סרטון: ליכודניקים שהתאכזבו מביבי

    https://www.mako.co.il/news-politics/2023_q3/Article-68354e71e001a81026.htm

    ללחוץ על הקישור בעכבר השמאלי, ובאותו זמן- על CONTROL.

    להקרין את הסרטון על המסך בכיתה.

    • הגל החרדי
    • הדרת נשים

    המטרה: לשוחח ולנקוט עמדה כלפי הדרת נשים

    1. "נערות – לאחורי האוטובוס!"

    לכתוב על הלוח: נערות- לאחורי האוטובוס!

    * מכירים את הסיפור הזה?

    * לספר מה קרה.

    * לא ניתן היה להעביר את הסרטון. אני מציע להתחבר ישירות למחשב, ולהקרין את הסרטון לכיתה.

    * הסרטון: Ynet- חדשות. יעל צ'חנובר, הדר גיל-עד.

    13.8.23

    שאלות לדיון:

    * מה דעתכם?

    * האם האמירה של הנהג: "זאת מדינה יהודית", נראית לכם?

    * דיון.

    אם זו מדינה יהודית ודמוקרטית, לכל אחד יש זכויות שוות. אבל לפי תפיסתו של הנהג, זו איננה מדינה דמוקרטית, אלא מדינה חרדית, כוחנית וגסה, כפי שאפשר ללמוד ממעשיו. אם יש חרדים באוטובוס, צריך לכבד אותם. אם יש חילוניות שמתלבשות לא לפי טעמו- צריך להשפיל אותן וללמד אותן לקח.

    * האם הוא מבין מה זאת דמוקרטיה?

    – לא, וגם איננו רוצה להבין. הוא איננו מקשיב.

    * מה הוא חושב על החינוך בקיבוץ?

    – "זה החינוך הכי גרוע שיכול להיות". כלומר: חינוך פתוח, שוויוני, שמתחבר לעולם, הוא חינוך גרוע. חינוך טוב, בעיניו, הוא חינוך שסוגר את עצמו מהעולם.

    זהו בן אדם חשוך וגס, שחי בעולם שקרי, ורוצה לכפות עצמו על אחרים. ההתייחסות הזאת שלו, אל נכון, הייתה בתוכו תמיד; אבל כשהבין שהחרדים הפכו לכח משמעותי בקואליציה, וצבר ביטחון מהסגנון הגס והבריוני שהתפשט בחברה, הוא החליט להוסיף גם קטע משלו.

    1. העתיד הצפוי לנשים בישראל

    קטע ממאמר של עדי שחם, בשינוי נוסח. Ynet, ידיעות אחרונות , 24.2.23. המאמר- על סמך החקיקה שהממשלה

    מתכוונת לעשות (והיום- עושה).

    לחלק לכל אחד, ולקרוא בקול רם.

    1. בית מסחר יוכל, לפי החוק, להימנע מהעסקת נשים, כדי שקונים שאינם מעוניינים לקבל שירות מנשים, יוכלו לקנות אצלו. משום כך, יהיו בקרוב מודעות "דרושים לגברים בלבד" בבנקים, בבתי חולים ובחנויות פרטיות".
    2. תהיה עלייה במקרים שבהם נשים, גם דתיות וגם חילוניות, ייאלצו להיכנס מכניסה צדדית כדי לא להיראות על ידי גברים, או לבוא מראש בשעות נפרדות שייקבעו לכך.
    3. בית מסחר יוכל להימנע מלהעניק שירות לנשים בלבוש לא צנוע ואף לסרב למכור לנשים.
    4. לחברת אוטובוסים מותר יהיה למנוע מנשים לעלות לקוו מסויים, וגם ליזום קווים בהפרדה בכל מקום בישראל. יש אפשרות שבקרוב נשים ייאלצו לשבת בחלק האחורי של האוטובוס. (היא כתבה זאת כחצי שנה לפני המקרה שתואר כאן).
    5. יועבר חוק שיאפשר הפרדה באירועי תרבות. לפי הערכה, תהיה בקרוב ירידה במספר הנשים שמפרסמים יבחרו לפרסם, דבר שיפגע מאד בפרנסת נשים.
    6. כל מי שיצהיר שאינו מעוניין ללמוד עם נשים מסיבות דתיות, יוכל ללמוד בהשכלה גבוהה בהפרדה מגדרית הפרדה בין נשים לגברים), דבר שהתאפשר עד כה לחרדים בלבד. מרצות, עובדות קפטריה, מנקות ועוד, לא יורשו לעבוד בקמפוסים.

    דיון בקבוצות של 4-5:

    כל קבוצה תקבל סעיף אחד מהסעיפים האלה, תשוחח עליו ותקבע ותנמק את עמדתה כלפיו.

    במליאה, כל קבוצה תציג את עמדתה, והאחרים יוכלו להגיב.

    לסיום, אני מציע לקרוא בקול את המאמר של רחל עזריה,

    הארץ, 17.5.23.

    פירושי מילים:

    מגדרי: שייך לחלק מסויים בחברה. למשל: חרדים

    מתעתע: מטעה, מרמה

    הדרה: הרחקה של אדם מהחברה

    החפצה: התייחסות לאישה כאל חפץ

    פתייניות: מפתות

    אינטואיטיבית: נובעת מתחושה פנימית

    לגיטימציה: אישור, הרשאה

    שאלות לדיון:

    * מי צריך להתחשב במי, לדעתך: רחל עזריה- או ישראל פורוש? מדוע?

    * מה הסכנה בהתחשבות בישראל פורוש, לדעת רחל?

    * מה הרעיון של העלמת נשים מהמרחב הציבורי?

    * מדוע זה כל כך מקומם, לדעת רחל?

    * ומה דעתך?

    שנאה : כך מתייחסים החרדים לחייל חרדי

    * יש חיילים חרדים?

    * דיון. יש, אבל מעטים.

    * למה הם מעטים?

    – כי החרדים מתנגדים לצבא

    – כי יש להם כח פוליטי, והמפלגות האחרות מחזרות אחריהם. הם לא רואים עצמם ממש כחלק מהמדינה, ממה שקורה פה; ולפי הדעות שהם מביעים, לימוד תורה שקול כנגד שירות בצבא, ואף עולה עליו. בצבא אפשר להיהרג; והביטוי המקביל לכך אצלם הוא: "להיהרג באוהלה של תורה".

    * איך מתייחסים החרדים לחיילים החרדים?

    * דיון. הם מגנים אותם ומשפילים אותם.

    *להראות את התמונות שבעמוד הבא על המרקע (לחבר את המחשב למסך).

    * שני תלמידים שהתכוננו לכך, יספרו את סיפורו של החייל החרדי שהושפל ועונה.

    לפי : מאקו, גוגל: "חיילים חרדים מספרים על התעללות והשפלה". https/www.mako.co.il

    * איך אתם מרגישים אחרי סיפור כזה?

    * דיון.

    החרדים מקבלים תמיכות ענק מהממשלה; אינם מתגייסים לצה"ל; ורודפים את אלה שכן התגייסו.

    * כיצד לדעתכם צריך לנהוג באלה שעינו את החייל?

    * דיון.

    אבל למעשה, אין על כך תגובה, כי המשטרה לא מתערבת, והחיילים החרדים לא רוצים להוציא את הסיפורים האלה החוצה.

    תוכניתו של אבי מעוז

    לכתוב על הלוח: "אבי מעוז".

    * מי זה?

    * דיון.

    – יו"ר מפלגת נועם.

    * מהי מפלגת נועם?

    * דיון.

    – אחת משתי מפלגות ימניות קיצוניות בקואליציה.

    * מה היא רוצה?

    * דיון.

    פירוש מילים (לפני חלוקת הדף)

    פרוגרס: קידמה

    סטטוס קוו: המצב הקיים

    פרהסיה: פומבי; בגלוי

    לכלל אזרחיהן (מדינות): כולם שווים בפני החוק

    חלוקת וקריאת הדף.

    * על מה מכריז מעוז מלחמה?

    דיון בקבוצות קטנות (של חמישה)

    * הוסיפו על דברי מעוז פרט אחד שלא היה בהם ( למשל: איסור אחד בשבת) , והביעו את דעתכם עליו (לשלילה או לחיוב)

    מליאה:

    כל קבוצה תאמר את האיסור שהוסיפה, ואת דעתה.

    *דיון.

    "הרפורמה המשפטית": בעד ונגד: סימפוזיון

    חבר מפלגת "נועם" מול אחד מאנשי המחאה.

    מנחה: מורה מבית הספר.

    בהשתתפות כל תלמידי השכבה.

    הזמן: שעה וחצי.

    להשאיר כחצי שעה לשאלות ולהבעת עמדה של התלמידים.

    מוקד נעם: 072-3922220

    נציג המחאה. לברר שם ומספר טלפון אצל שקמה ברסלר.

    שיחה בכיתה על הסימפוזיון

    אינני יכול להציג שאלות, כי אינני יודע לאיזה כיוון יפנה הסימפוזיון. כל מנחה יציב בעצמו את השאלות.

    בהצלחה!

    למעלה

    השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

      ּ