המטרה: יצירת קשר יותר חזק ומבוסס עם תרבות החגים שלנו.
השיעור
* בשיעור הזה, כל אחד יבדוק את הרגשתו כלפי החגים, בהקשר לעמדה אחת, שנקרא בהמשך.
הקרנת "שלומית בונה סוכה" עם נעמי שמר.
שלומית
יזהר בן נחום
הקיבוץ, 3.10.19
חניכים יספרו איך חוגגים את סוכות אצלם בבית.
עכשיו נעבור לקטע שבוודאי יעורר מחלוקת:
קריאת מאמרו של רוגל אלפר: "רוגל לא בונה סוכה":
הארץ, 13.10.19
רוגל אלפר
רוגל לא בונה סוכה
* דיון בקבוצות קטנות: כל קבוצה תקבל את מאמרו של רוגל, ותכתוב את ביקורתו על החג.
* מדוע שונא רוגל את הסוכה ואת חג הסוכות?
– מיצוות החג לא מעניינות ולא רלבנטיות עבורו.
– הוא לא חש צורך לחוג את עונת האסיף או להזדהות עם בני ישראל שבנו סוכות במדבר.
– הסיפור על יציאת מצריים לא קרה.
– חופש סוכות וחג הסוכות הם שיא הכפייה הדתית. הוא מרגיש ניכור גמור מהן.
– חופש סוכות לא מתאים לצרכים של מדינה קפיטליסטית. הוא נועד להתעלל באזרחים החילוניים של ישראל.
– מחירו של החג הזה גבוה מאוד למדינה, והוא מחולל שיבוש קשה בשיגרה.
* חזרה למעגל הגדול.
במעגל, כל קבוצה תאמר ביקורת אחת של רוגל. בסוף, מי שיישאר לו טיעון נוסף, יאמר אותו.
המנחה יכתוב את כל הטיעונים על הלוח.
* עכשיו, כל אחד יבחר לו טיעון, ויתייחס אליו, לחיוב או לשלילה, עם הנמקה.
* כיצד, לדעתכם, מתייחס רוגל לשאר חגי ישראל?
– אל נכון, הוא מתנגד ומבטל אותם. למשל: את ראש השנה, בגלל לוח השנה, שאיננו מתאים ללוח העולמי; ואת פסח, כי יציאת מצריים לא הייתה באמת.
* וכיצד הוא רואה את הכותל המערבי?
– אל נכון- כקיר אבנים סתמי, שאינו אומר לו דבר.
איך נראים לכם החיים של אדם כזה?
– הרבה שלילה, והרבה ריקנות. הוא איננו מחובר למורשת של העם, ומסתכל על דברים מנקודת ראות טכנית צרה. מי שכך רואה את הדברים, אינו יכול להרגיש את היופי של החג; את ההתרגשות וההתעלות של שלומית מהירוק ומריח הבוסתנים ומהאחווה עם השכנים. במקום שבו שלומית חווה חווייה חזקה, רוגל חווה ריק. וכשאנו שרים את השיר של שלומית, בסוכה המוארת והירוקה, גם אנחנו שותפים לחווייה שלה.