צרו קשר

    ּ

    המאבקים של בתיה שמואלי

    המטרות:

    לשמוע וללמוד מסיפורו של אדם שאיננו מתייאש, ופורץ לו נתיבים חדשים.

    מטרה משנית: להבין את הקשיים הרבים העומדים בפני האתיופים בדרכם להשתלב בחברה הישראלית.

    מטרה משנית: להבין כיצד אבדה לה האמונה הדתית, וכיצד היא מצאה אותה שוב, וחזרה אל אישיותה האמיתית.

    הערה: ישנן שתי אפשרויות להעברת הנושא:

    1. פגישה עם בתיה
    2. צפייה בסרטון

    ההעדפה שלי: להיפגש עם בתיה. זה עושה את העניין לחי יותר, ומאפשר דו-שיח פתוח ומעניין.

     

    1. "אבל אם גבר הוא"…

    השמעת השיר מהשירונט: "נגן עוגב". הוליום הוא חלש; לכן, כדאי להשמיע את יורם גאון.

    לחלק את המילים לכל אחד.

    אדם שהתייאש מהשגת מטרתו- מה הוא אומר לעצמו?

    • זו מטרה שאי אפשר להשיגה
    • זו מטרה שאני לא יכול להשיג
    • האישה הזאת לא רוצה בי; אין טעם להתאמץ יותר

    ומה אומר לעצמו זה שלא התייאש?

    • אולי ניסיתי בדרך לא נכונה
    • אולי לא היה לי מספיק זמן; אמשיך למרות הכל
    • זוהי האישה שאני באמת רוצה; לא אוותר

    כיצד מתייחס מחבר השיר לאלה שמוותרים?

    • הם לא "גברים"; הם נפלים

    האם זה נכון בעיניך?

    • לא בהכרח. יש מצבים שבאמת אין התאמה; או שהאישה באמת לא רוצה. גם את זה צריך לקבל.

     

    2. בתיה שמואלי

    מפגש עם בתיה, או הקרנת הסרטון (גוגל."סיפורים שנותנים כוח". שמחה שטמלר, יוטיוב, פרק64: בתיה שמואלי-מגונדר לכרמל)

    למרות שהסרטון הוא טוב מאוד, אני מעדיף בהרבה שיחה עם בתיה. זה חי, ומערב מאוד את החניכים.

     

    שאלות ושיחה עם בתיה

    אם בחרתם בשיחה עם בתיה, זה ודאי ייקח יותר משיעור; אני מעריך- שעה וחצי. לאחר מכן, בשיעור הבא-שיחה על המפגש.

     

    3. שיחה על המפגש

    איך התרשמתם מבתיה שמואלי?

    • דיון
      • אישה פתוחה, נעימה, ידידותית, מבטאת את עצמה היטב, יודעת להסיק מסקנות ולקבוע מטרות. ישרה.
    • מה אתה לוקח מהפגישה איתה?
    • אתם זוכרים מקרים של אפלייה בסיפור של בתיה?
      • ההחלטה של בית הספר למנוע בגרות מהתלמידים האתיופים.

    * מה דעתכם על כך?

    -התשובה של בעל המסעדה בלוס אנג'לס: "לא מקבל אותך לעבודה".

    * כיצד היא הגיבה?

    – הציעה לו לעבוד ללא תשלום, כדי שישתכנע שהיא עובדת טובה. הוא קיבל את הצעתה, ושילם לה גם על הימים האלה.

    * מה היה עושה אדם אחר (אתיופי) במקומה?

    -אל נכון, היה מוותר, אבל נפגע קשות, ושומר את הפגיעה בתוכו.

    * האם זה מראה משהו על מצבם של האתיופים בחברה הישראלית?

    – בוודאי: הם סופגים פגיעות חוזרות ונשנות בגלל צבע העור שלהם.

     

    מה קרה לאישיות של בתיה , תוך כדי המאבק להתקבל לחברה?

    היא עזבה את הדת, ובמידה לא קטנה- את עצמה, את אישיותה האמיתית.

    מה גרם לה לחזור לעצמה?

    הזיכרון של השבת, בלוס אנג'לס

    האם למישהו כאן קרה דבר דומה?

     

    משהו על ההורים והסבים

    כיצד הם חיו כיהודים?

    הם שמרו בסתר על יהדותם, ולא גילו אותה לאיש, אפילו לא בעל לאישתו.

    אתם מכירים מקרה דומה?

    האנוסים בספרד. לפרט.

    אבל אפילו האנוסים לא הגיעו לדרגה כזאת של הסתרה. ביניהם, הם הזדהו כיהודים- במשפחה, בקהילה.

    מה דעתכם על אדם השומר בקנאות כזאת על אמונתו?

    דיון.

    לדעתי, זהו דבר מרשים ביותר, המצריך הרבה אומץ ודביקות במטרה. כבוד הוא להשתייך לעם כזה.

     

    מטלות בחירה

    האם הייתם רוצים, במסגרת המטלות של השיעור, לכתוב מכתב:

    • לבתיה שמואלי, על התרשמותכם מהפגישה איתה, וממנה?
    • לבית הספר שמנע ממנה בגרות?

    (המכתב- על ידי אחד.ת או שניים.)

    בשיעור הבא, מי שיסכים, יקרא את מכתבו לכיתה.

    למעלה

    השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

      ּ