צרו קשר

    ּ

    הדרך הנכונה אל לב הדור הצעיר

    במהלך השנים האחרונות המשפט שהמורים מרבים לחזור עליו הוא להספיק את החומר. משפט זה של הספקת החומר הפך להיות עיקר הלימוד במערכת החינוך בישראל רק כדי שהמורים והמחנכים יהיו בסופו של דבר סמוכים ובטוחים שעמדו במשימה של חינוך הדור הצעיר בישראל על כל הידע הדרוש להם בכדי לעבור את מבחני הבגרות בהצלחה. אך האם בזה לא מפספסים את עיקר הלימוד של חינוך מהו? עצם הובלת המחנך והמורה את תלמידיו לקבל את כל הידע הנדרש בכדי שיוכל לעבור בהצלחה את מבחני הבגרות, מהם ישכח התלמיד ברגע קבלת הציון המיוחל, מאותת לנו בעצב שעצם הנחלת חינוך לא נעשתה כאן:

    • חינוך שהוא לימוד להקניית ערכים
    • למיומנות פיתוח החשיבה העצמאית
    • לגילוי הכישורים החבויים בכל תלמיד ותלמיד שיוכל להשתמש בהם בביטחון בהמשך דרכו במהלך חייו
    • חינוך להקניית מורשת העם והארץ.

    אנשי החינוך מורים ,מחנכים, מנהלים חייבים לנטוש את המשפט של הספק החומר שבא על חשבון לימוד לחינוך ערכי אמיתי. אנשי החינוך צרכים לחזור אל מקורות הלימוד שלהם אל הדרך הטבעית, לחינוך שייחרט בעצוב אישיותם של הדור הצעיר לאורך שנות חייהם. המפתח הוא בבניית מערכי שיעור מעניינים. אך כל דור ותחומי העניין שלו ואיך ידעו המחנכים והמורים של אותו הדור מהם תחומי העניין הנסובים כרגע על הפרק אצל בני הנוער?

    אם כן, נכון הוא שתחומי העניין אצל בני הנוער משתנים מדור לדור שהם בגדר אקטואליה של תרבות חברתית, אך הדבר שאיננו משתנה עם השנים הם הערכים. הערכים עומדים יציבים וניצבים מדור לדור איתנים בהגדרתם, ומטרתם של אנשי החינוך היא מדור לדור לחזק את אותם ערכים שלא פעם מתרופפים מעט או יותר במקומות שונים בכל דור. אנשי החינוך חייבים ליצור עניין באמצעות מערכי שיעור מעניינים מתוך אמצעי המדיה השונים ובכל דרך חווייתית שתגרום לתלמידים לעורר בהם עניין בערכים. התלמידים צרכים להבין שחינוך לערכים הוא זה שיוביל אותם למימוש העצמי שלהם והוא זה שבונה אותם ואת אישיותם. אנשי החינוך חייבים להבין שהם השליחים המשפיעים לעיצוב אישיותם של התלמידים הצעירים רגע לפני יציאתם לעולם האמיתי.

    חינוך היא דרך חיים

    הקניית ידע בלבד אינה התשובה להקניית חינוך אמיתי. חינוך אמיתי הוא חינוך לערכים אותם ניתן להחדיר באמצעות מערכי שיעור מעניינים המעוררים דיון מתוך דילמות המצויות בחיים בכלל ובנושאים המצויים וקרובים לליבם של התלמידים בחיי היום יום שלהם. מי שהפך להיות אוטוריטה בתחום הקניית מערכי שיעור לחינוך וערכים הוא אהוד שמיר מייסד האתגר – חינוך לערכים. איש חינוך מורה ומחנך בעברו שעסק והיה מערוב בתהליכים לחינוך לערכים הומניים אצל תלמידיו.

    למעלה

    השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

      ּ