צרו קשר

    ּ

    איך שיעור אמור להיות בנוי?

    ישנן מספר דרכים להעביר שיעורים, בין אם זהו שיעור אחד על אחד או למספר מצומם של תלמידים כשיעור פרטני, או שיעור המועבר לכיתה שלמה בדרך כלל כפי מספר התלמידים הנהוג בכיתה בארץ. אז השיעור המועבר יהיה שיעור רגיל, או כהרצאה ואז פורום המשתתפים יהיה רב יותר מעל -30 תלמידים. אך בכל שיעור צריך מערך שיעור לדוגמא, כדי לדעת איך לעשות זאת נכון.

    הבסיס להכנת מערך שיעור לדוגמא

    הדרך המסורתית לקיים שיעור היא בתוך כיתות בבית ספר, אך ישנן גם דרכים אחרות, יצירתיות יותר, להעברת שיעור בדרך יותר מוחשית וחווייתית, כמו טיולים וסיורים מתוך השטח עצמו או כשפשוט רוצים לרענן את אווירת הלימוד מתוך מבנה הכיתה למחוץ לכיתה, המכונה גם שיעור שמש. אבל איך בונים מערך שיעור?

    בעיקרון שיעור לכשעצמו מורכב מזמן מוקצב בו על המורה, מחנך או איש חינוך אחר, להקנות לתלמיד ידע מסוים ובכך להעבירו מנקודת ידע אחת לנקודת ידע חדשה בשיעור חדש.

    התחומים להקנות ידע הם בלתי נדלים, אך יחד עם זאת מובנים, כאשר ישנם השיעורים המסורתיים הנלמדים בכל בית ספר כמו מתמטיקה, היסטוריה, תנ"ך, ספורט. ישנם נושאים אקטואליים או כאלה הנוגעים יותר לערכי בית הספר והתלמיד. על כל אלו צריך לפקח המורה, ולהחליט כיצד להעביר נכון את מערך החינוך כדי שכל הידע יועבר לתלמיד בדרך מובנת ואפקטיבית.

    מבנה מערך שיעור

    על מערך מבנה השיעור מופקד בדרך כלל איש החינוך, עליו מוטלת המלאכה לבנות מערך שיעור עבור המידע אותו ירצה להעביר לתלמידיו. הבעייתיות מתחילה כאשר מדובר באנשי חינוך בראשית דרכם שעדיין אינם יודעים איך לבנות נכון מערך שיעור, הידע המצטבר הוא רב, אך לא תמיד יש את הידע המספיק על מנת לבנות מערך שיעור. גם מורים יותר ותיקים לא תמיד יודעים מהי הדרך הנכונה הטובה והיעילה להעביר מערך שיעור בצורה הנכונה, כך שגם הם יהיו בין המבקשים למצוא מערך שיעור לדוגמא, מה גם שישנם בתי ספר שחושבים שיקלו על הצוות החינוכי בכך שיתנו למורה ולמחנך מבנה מערך שיעור מוכן שנערך על ידי מומחים, אך מבלי להתחשב בהכרות מוקדמת עם המורה והתלמידים אליהם מופנה השיעור.

    לכן יש לשים לב כיצד לבנות צעד אחר צעד את מערך השיעור תוך כדי שימת לב לנקודות החשובות כפי שמסביר אהוד שמיר הבעלים והמייסד של האתגר – חינוך לערכים והם:

    • מכיוון שבשנים האחרונות מערך השיעור הצטמצם לידי הקניית ידע בלבד שיביא את התלמיד עם כל מה שצריך אל סוף השנה במלואה או אל הבגרות, הרבה מחומר הלימוד המועבר נעלם ומתמוסס עם השנים. על כן יש לשים דגש חזק על עניין פיתוח השיח החברתי בנושא השיעור המועלה, בכדי לעודד דיון פורה ומעשיר בקרב התלמידים.
    • הבעייתיות הנוספת היא להימנע משיעור משעמם חסר חיים ועניין, שממנו בסופו של שיעור לא לומדים כלום. לכן בין אם מורים רוצים להכניס עניין לתוך חומר הלימודים המובנה ובין אם המורה והמחנך רוצים להקנות ערכים חברתיים חשובים, הנושאים צרכים להיות מועברים בצורה מעניינת ומרתקת שתעורר כל תלמיד להגיב מתוך עולמו הפנימי.
    • מערך השיעור צריך לדעת לתת מענה גם לתגובות ורגשות לא צפויים שיכולים לנבוע ולעלות מתוך מערך השיעור ועל כן הגשת מערך שיעור במבנה נכון ,יסלול את הדרך לאנשי החינוך בצורה המדויקת.

    ניתן למצוא באתר של אהוד שמיר מייסד האתגר – חינוך לערכים, שפע של דוגמאות של מערך שיעור לדוגמא, לדיון פורה ומפרה לכל התלמידים ולאנשי הצוות החינוכי.

    למעלה

    השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם

      ּ