המטרה: לבחון את בית הספר של היום, להכיר בתי ספר שונים ממנו, ולתאר את את בית הספר כפי שהיינו רוצים לראותו.
מה נותן בית הספר, ומה אינו נותן
* חלוקה לקבוצות של 5- 6.
בקבוצה, ינסה כל אחד לענות על השאלה : מה טוב בעיניי בבית הספר, ומה איננו טוב?
* דיון.
*תלמיד אחד בכל קבוצה רושם את הדברים.
* מליאה (מעגל גדול).
* כל קבוצה מוסרת דבר אחד חיובי, ודבר אחד שלילי. אם נשארו אחרי הסבב דברים שלא נאמרו, הם ייאמרו על ידי הקבוצה.
* המנחה רושם את הדברים על הלוח.
* דיון.
* סרטון של ההרצאה של גלעד גולדשמידט על השינוי שחל בבית הספר. (מספיק להראות את הקטע הראשון, עד השאלות מהקהל. אם ההקשבה פוחתת קודם– להפסיק.
ההרצאה של גלעד
מפגש עם אנשי בית ספר דמוקרטי– מורה ושני תלמידים.
כדאי שזה יהיה עם ביה"ס בחדרה, אבל זה לא הכרחי. יש עוד בתי ספר דמוקרטיים תיכוניים (גוגל).
להערכתי, זהו מפגש של שעה וחצי.
שיחה על המפגש.
* איך התרשמתם?
*מה המיוחד בבית הספר הזה?
*האם היו דברים שמצאו חן בעיניכם?
* האם היו דברים שלא?
ד . בית הספר היהודי–ערבי
טל. 026788811
הנייד של אפרת, מנהלת התיכון: 0544473830
דוא"ל המנהלת: efrat.meyer@hih.org.il
ביקור של מחנך וכמה חניכים בבית הספר היהודי–ערבי, ושיחה עם כיתה או כיתות. בבית הספר שהתארח, יספרו המחנך והחניכים על מה שראו ושמעו. לתאם את המפגש עם אפרת.
זמן המפגש– כשעה וחצי.
שיחה על המפגש
* איך התרשמתם?
* האם ידעתם שקיימים בתי ספר כאלה?
* מה לדעתכם המטרה של בית ספר כזה?
* האם המטרה מדברת אליכם?
* האם החינוך בבית ספר כזה קשה במיוחד?
ערכים
לרשום על הלוח:
יושר
ידידות
שאיפה לטוב
שוויון
* מה משותף לכל אלה?
–אלה ערכים, שאנו רוצים שכל אחד ינהג לפיהם.
* מה ההבדל בין ערכים לחוקים?
דיון.
חוק הוא תקנה מחייבת של המדינה. הוא חיצוני לאדם.
ערך הוא אמת מידה אידיאלית ביחס לשאלות של צדק, מוסר, אמת, ועוד.ערכים הם מעין מצפון פנימי, ובכך הם שונים מחוקים.
* נסו לתת דוגמה של התנהגות ערכית.
*דיון.
למשל:
אדם שמוצא ארנק, ומחזירו לבעליו.
תלמיד שמגן על חלשים בכיתתו.
אדם שמסכן את עצמו למען אדם אחר.